- Brexit-minister David Frost beschuldigt de Europese Unie ervan de maatschappelijke onrust in Noord-Ierland op te stoken.
- Deze beschuldiging komt op de dag dat in Noord-Ierland een bus gekaapt is door tegenstanders van het Noord-Ierland Protocol.
- Al maanden steggelen Londen en Brussel over de gezamenlijk afgesproken oplossing voor de positie van Noord-Ierland bij de Brexit.
In het Noord-Ierse Newtownards werd maandagochtend een dubbeldekkerbus gekaapt en in brand gestoken door gewapende mannen, meldt ITV. De actie zou volgens het bestuur in Belfast mogelijk het werk zijn van tegenstanders van het Noord-Ierland Protocol. Bij dat laatste gaat het om de afspraken die de EU en het VK over Noord-Ierland hebben gemaakt in het kader van de Brexit.
Het is niet duidelijk of de kaping van de bus de maatschappelijke onrust is waar Brexit-minister David Frost in een nieuw verschenen onderzoeksrapport van denktank Policy Exchange op doelt.
The Guardian meldt maandagochtend op basis van de publicatie dat Frost Brussel ervan beschuldigd zich te hard op te stellen in de onderhandelingen over aanpassing van afspraken rond de grenscontroles tussen het VK en Noord-Ierland “zonder rekening te houden met de grote politieke, economische gevoeligheden” in het gebied.
De minister gaat zelfs zover om de EU ervan te beschuldigen “de instemming van de hele gemeenschap” voor de situatie na de Brexit te hebben “vernietigd” door de “te strikte” uitvoering van het Protocol. Een overeenkomst waar het VK overigens in 2019 volledig achterstond. De Britse premier Boris Johnson noemde het toen een ‘kant-en klare excellent deal‘.
Deze harde woorden van Frost komen vlak voordat de twee partijen weer rond de tafel gaan zitten over deze stroperige kwestie en zal ongetwijfeld in 'Brexit-moe' Brussel zorgen voor frustratie.
Impasse over Noord-Ierland Protocol
Al maanden broeit de onrust over de politieke impasse tussen Londen en Brussel over de uitvoering van het Noord-Ierland Protocol.
Zoals afgesproken in de Brexit-overeenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie moeten alle goederen die vanuit Groot-Brittannië naar Noord-Ierland worden vervoerd, voldoen aan Europese regels. De grenscontrole vindt plaats in de Noord-Ierse havens, in plaats van aan de grens tussen Noord-Ierland en Ierland.
Een landgrens zou het Noord-Ierse conflict opnieuw op doen laaien. Deze zeegrens zorgt volgens Londen echter voor lege schappen in Noord-Ierland. Inwoners van Noord-Ierland die de nauwe band met de Britten koesteren, vinden dat zij door hun uitzonderingspositie behandeld worden als tweederangsburgers.
Bovendien zorgen de moeilijkheden aan de Noord-Ierse grens met de import van goederen uit Schotland, Engeland en Wales ervoor dat Noord-Ierse ondernemers liever direct producten en diensten uit EU-lidstaat Ierland halen. Deze economische prikkel werkt onbedoeld de integratie van Noord-Ierland en Ierland in de hand. Een gevolg van Brexit waar veel Britse gezinde Noord-Ieren ook niet op zitten te wachten.
EU: Londen is mogelijk uit op opblazen protocol
Volgens de nieuwssite Politico twijfelt de EU onderhand of de Britse regering daadwerkelijk uit de impasse over Noord-Ierland wil komen.
Brussel presenteerde al eerder compromissen die op voorhand door Brexit-minister Frost werden afgewezen.
In The Telegraph schrijft vicepresident Maroš Šefčovič van de Europese Commissie dat hij "steeds bezorgder" is over de "weigering van de Britse overheid om samen te werken" om deze kwestie op te lossen. Šefčovič is bang dat Londen "op zoek is naar een confrontatie."
In Brussel leeft daarom het vermoeden dat Boris Johnson, ongeacht de uitkomst van de onderhandelingen, van plan is om de stekker uit het Noord-Ierland Protocol te trekken. Daarmee zal een handelsoorlog worden ontketend met Europa.
Ook de ruzie met Frankrijk loopt uit de hand
De dreiging van een handelsoorlog wordt niet minder door de hoogoplopende ruzie tussen het VK en Frankrijk over visrechten.
Maandagochtend liet de Britse regering weten juridische stappen te nemen, als Parijs niet binnen 48 uur dreigementen intrekt over het weren van Britse boten in Franse havens en het instellen van extra douanecontroles op Britse goederen.
De Franse regering eist dat meer Franse vissersboten toestemming krijgen om in Britse wateren te vissen. Het VK heeft dit jaar ingesteld dat alleen vissers die al eerder in de wateren actief waren, een vergunning krijgen. Dat beperkt volgens Frankrijk kleinere ondernemers die ook in Britse wateren willen vissen.
Londen en Parijs steggelen al langer over de visvergunningen die vanwege de Brexit moeten worden uitgegeven. Beide landen vinden dat de ander zich niet aan de afspraken houdt.