- Door nieuwe EU-wetgeving moeten modemerken een reparatiedienst optuigen voor hun kleding.
- Daarvan profiteren reparatiediensten, zoals startup Mended in Amsterdam, dat al 10.000 reparaties regelde.
- “Als je aan een 3-jarige vertelt dat we kleding weggooien, zal die vragen: waarom?”, zegt Mended-ondernemer Agnes Weber tegen Business Insider Nederland.
- Lees ook: Hoe duurzaam is je spijkerbroek nu écht? Dat maakt de EU straks inzichtelijk met QR-codes
Het was haar favoriete spijkerbroek, zo een die van boven strak valt maar eindigt in wijde pijpen. Toch kon Agnes Weber (29) er maar een maand of zes van genieten. Al na een half jaar begon het stiksel aan de zijkant van de broek al los te laten.
Dat is wel erg gortig, vond Weber, die het kledingmerk een mail stuurde. Of ze er iets aan konden doen, wilde ze weten. Het antwoord van het bedrijf verbaasde haar; in plaats van een reparatie bood deze haar een korting van 20 procent aan op een nieuwe spijkerbroek.
“Ik had zoiets van: wat geeft jou het gevoel dat ik nu een nieuwe broek van je merk wil kopen?”, lacht Weber, zittend in een grote, opgeruimde zaal in een zijstraat van het Amsterdamse Damrak.
Tot voor kort was dit een van de ruimtes van het voormalige Fashion For Good-museum, over het verduurzamen van de kledingbranche. Het museum is niet meer en momenteel huist het pand vooral duurzame kledingbedrijven.
Zo ook Mended, de startup die Weber en haar compagnon Daan Maasson (32) begin 2022 besloten op te richten na haar akkefietje met het spijkerbroekenmerk. De startup (5 ft's) biedt zelf een reparatiedienst aan voor kledingmerken.
Berg met afgedankte kleding groeit
Kleding vaker repareren, lijkt een broodnodige zet in de strijd tegen textielafval. Jaarlijks produceren we wereldwijd 100 miljard kledingstukken, terwijl de berg aan weggegooid textiel met liefst 92 miljoen ton groeit.
De vaak aangehaalde onderzoeken waaruit ook Business Insider Nederland citeert, komen alweer uit de late jaren '10. Met de komst van ultra-fastfashionmerken zoals Shein en Temu zal het er sindsdien niet veel beter op zijn geworden.

Veel van onze oude kleding eindigt in Afrikaanse landen als Ghana en Kenia, waar ze de lokale textielmarkt in disbalans brengen. Omdat milieuwetten er schaars zijn en handelaren weinig aan kunnen met de berg afgedankte rommel uit het westen, eindigen de kledingstukken vaak in de natuur.
"Dit hele systeem slaat nergens op", zegt Weber. "Volwassenen zullen het aannemen als een gegeven, maar als je aan een 3-jarige vertelt dat we kleding weggooien, zal die vragen: waarom?"
Met Mended hoopt ze hier iets aan te kunnen doen. Het bedrijf levert kledingbedrijven een platform waar klanten een reparatie van hun broek of trui op kunnen boeken. Weber en haar team zorgen er vervolgens voor dat een kledingmaker de trui of broek repareert. Kledingmerken nemen een abonnement op de dienst van Mended.
Mended werkt voor zijn dienst samen met een handvol kledingmakers. Kledingmerken leveren hun stoffen, knopen en ritsen uit aan de ateliers, zodat een broek of trui na een reparatie zoveel mogelijk lijkt op het originele product. Een zevental modemerken waaronder Mud Jeans en Armed Angels zijn afnemer bij de startup, die afgelopen jaar uitbreidde naar Duitsland.
EU-wetgeving dwingt branche tot reparaties
Deze merken sorteren in feite voor op aanstaande EU-wetgeving. Door een vorig jaar aangenomen Europese wet moeten fabrikanten in de EU uiterlijk medio 2026 een betaalbare reparatiedienst voor hun producten op poten hebben gezet.
In Nederland moeten kledingproducenten er volgens de wet bovendien voor zorgen dat de helft van de door hun in 2024 verkochte kilo's aan textiel kan worden gerecycled.

Sommige kledingmerken, zoals het duurzame Nudie Jeans, hebben al sinds jaar en dag een eigen reparatieservice. Zo'n dienst als bedrijf optuigen is bepaald geen sinecure, hoor je veel in deze sector. Goede kledingmakers zijn anno 2025 dun gezaaid en het opzetten van een reparatietak vergt een niet geringe investering.
Veel modemerken werken daarom samen met toeleveranciers, die hun kledingreparaties regelen. Het Amsterdamse reparatiecentrum United Repair Centre (URC) wist in twee jaar tijd bijvoorbeeld al 25 modemerken als klant binnen te halen, schreef Business Insider Nederland in december.
Waar het URC zelf vaklui in dienst heeft, werkt Mended zoals gezegd juist samen met zelfstandige ateliers. Maar waarom zou je als modemerk met een tussenpartij als Mended in zee gaan, als je ook direct een samenwerking met een kledingmaker aan kunt gaan?
Omdat het je veel tijd en mankracht scheelt, meent Weber. "Je moet kwalitatief goede kledingmakers vinden, ze controleren op kwaliteit, ze materialen sturen, een softwareplatform bouwen, een logistieke dienst opzetten en contact met klanten onderhouden. Dit doen wij allemaal en het is een vrij complex proces."
Data helpen bedrijven kleding te verbeteren
Voor aangesloten modebedrijven levert haar model waardevolle data op, weet Weber. "Wij houden bij welke reparaties er het meest worden gemaakt en geven dit door naar de merken. Zo ontdekten we dat een rits van een bepaalde broek telkens weer kapot ging en dat veel vrouwen een bepaalde jurk lieten inkorten. De producenten hebben dit vervolgens aangepast in het ontwerp van deze kledingstukken."
Minstens zo belangrijk is de consumentendata, voegt Weber eraan toe. Als klanten immers een jas via Zalando of de Bijenkorf kopen, weet de producent van zo'n jas niet precies wie zijn klanten is. Een reparatieservice biedt modemerken de kans om deze consumenten alsnog in hun systeem te krijgen, legt de ondernemer uit. "Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor klantrelaties en marketingstrategieën."
Het gros van de gebruikers krijgt Mended binnen via de website van aangesloten partnerbedrijven, maar zo'n 10 procent komt binnen via de site van Mended zelf. "klanten kunnen via ons platform kleding van alle merken laten maken", zegt Weber. De marges voor deze klantenstroom zijn zo dun dat dit het bedrijf financieel amper wat oplevert, zegt de ondernemer.
Daar is het Weber dan ook niet om te doen, legt ze uit. "De enige reden waarom we deze dienst aanbieden, is vanwege de data. We weten precies welke merken mensen vaak laten repareren. Als we veel kledingstukken van een bepaald merk repareren, kan ik op die bedrijven afstappen om ze onze zakelijke dienst aan te bieden."
Kledingmaker soms moeilijk te vinden
Haar startup realiseerde sinds de oprichting al 10.000 kledingreparaties, zegt Weber desgevraagd. Klanten zijn veelal 20 tot 50 jaar, die zelf nooit een kledingmaker bezoeken. "Toen mijn spijkerbroek kapot ging, kwam het ook niet in me op om naar een kledingmaker te gaan", geeft Weber toe. "Ik had geen idee wat ik ervan kon verwachten, omdat ik nog nooit eentje bezocht had."
Toch, op iedere hoek van de straat staat vind je een kledingmaker, die vaak goedkoper is dan diensten zoals Mended. Waarom weten sommigen de kledingmaker zo moeilijk te vinden? Weber vroeg het op Instagram aan haar 90.000 volgers. "Het is een gemêleerde groep volgers, waardoor ik op Instagram heel aardig marktonderzoek kan doen."
Veel jongeren blijken bang te zijn dat kledingmakers hun kleding niet op een mooie manier repareren, leerde Weber. "Vaak weet je niet goed wat je kunt verwachten als je een kledingmaker binnenloopt en wat zoiets kost. Sommige vrouwen vinden het daarnaast ongemakkelijk dat kledingmakers, vaak oudere mannen, je afmetingen moeten opmeten."
Wat voor de aantrekkingskracht ook niet meehelpt is dat kledingmakers zelden een website hebben, stelt Weber. "De kledingmakers die met ons samenwerken, krijgen er opeens online een hele afnemerstak bij."
Wie al een goede kledingmaker om de hoek heeft, hoeft niet per se bij haar startup aan te kloppen, benadrukt de ondernemer. "Voor die mensen is onze dienst niet bedoeld, zij hebben hun kledingreparaties al geregeld. Wij richten ons op al die mensen die, zoals ik indertijd, nog nooit een kledingmaker hebben bezocht. Van mij hoeven ze niet te stoppen met kleding kopen, maar ik wil dat ieder merk straks een reparatiedienst heeft. Ik wil het repareren van kleding net zo verslavend maken."

Hoe precies? Naast Weber op tafel ligt een pakketje met het merklogo 'Mended' erop. Ze opent het pakketje en haalt er een paar trendy flyers uit. "We sturen de gerepareerde kleding in deze pakketjes naar gebruikers toe. Het geheel moet er mooi uitzien, zodat een reparatie als een cadeautje aanvoelt."
Mended wil ook kleding mainstream merken repareren
Op dit moment heeft Mended nog uitsluitend duurzame modemerken als klant. Consumenten die duurzame mode kopen zijn bereid meer te betalen uit milieuoverwegingen, maar maken ze ook sneller de gang naar de kledingmaker?
Daar lijkt het wel op. Zeven op de tien klanten van Mended lieten nooit eerder kleding repareren, blijkt volgens Weber uit een steekproef.
Als het aan haar ligt wordt de groep die kleding laat repareren, uitgebreid met klanten van niet-duurzame modemerken. Ze doet er alles aan om meer reguliere merken bij Mended aan te laten sluiten. Zo stelt ze dat er vergevorderde gesprekken zijn met "een van de vijf grootste mainstream-modemerken van Duitsland".
Eind dit jaar hoopt Mended zijn dienst uit te breiden naar een ander land in Europa. Welke, dat kan Weber nog niet zeggen. Om deze uitbreiding mogelijk te maken, hoopt het bedrijf later dit jaar "700.000 euro tot 1 miljoen euro" op te halen bij investeerders. "Europese expansie is ons doel", zegt Weber. "We worden continu benaderd door grote merken uit verschillende landen."
Toch lijkt het vrijwel onmogelijk om dit soort diensten aan te bieden aan alle grote merken. Zo verwacht Weber weinig succes bij zogeheten fast-fashion-producenten, zoals Primark. "Als een product niet van een redelijke kwaliteit is, kun je er qua reparatie weinig mee. Bovendien kan het voor klanten niet uit om een shirtje van 5 euro te laten repareren."