- De EU stelt de beslissing over hogere importtarieven voor Chinese auto’s uit.
- Het besluit zou aanvankelijk op 5 juni bekendgemaakt worden, maar nu gebeurt dat pas na de Europese verkiezingen.
- China zou intussen aansturen op een deal en daarvoor lidstaten proberen te motiveren om zich tegen de Europese Commissie te keren.
- Lees ook: China dreigt terug te slaan met importheffing van 25% voor auto’s uit de Europese Unie en de VS
De uitkomst van het Europese onderzoek naar een oneerlijke concurrentiepositie van Chinese autofabrikanten op de Europese markt, laat langer op zich wachten. De EU zou het besluit op 5 juni bekendmaken, maar stelt dit nu uit tot na de uitkomst van de Europese verkiezingen. De nieuwe deadline is nu 10 juni, meldt Automotive News.
Het onderzoek van de EU beperkt zich tot de drie grootste Chinese autofabrikanten (BYD, Geely en SAIC). Het doel is aantoonbaar maken of (lokale) overheidssubsidies voor een oneerlijke concurrentiepositie van de merken van deze partijen op de Europese markt zorgen.
Toch kan de uitkomst van het onderzoek ook impact hebben op Europese automerken. Die laten ook veel automodellen in China bouwen, die daarmee dus ook onder de importtarieven van de EU vallen.
Analisten verwachten al langer dat de Europese Commissie zal uitkomen op het verhogen van het importtarief voor Chinese auto’s. Deze is nu 10 procent en zou kunnen stijgen tot 25 procent. Mocht de verhoging er komen, dan zou die naar verwachting in juli worden.
Er zou ook sprake zijn van een invoering met een terugwerkende kracht van drie maanden, waardoor de grote toename aan geïmporteerde Chinese auto's van begin dit jaar ook nog meegenomen wordt.
Er bestaan veel twijfels over of het verhogen van de tarieven nut zal hebben. Volgens berekeningen zou elke 10 procent verhoging de Oosterse auto-exporteurs één miljard dollar extra kosten. Tegelijkertijd lijkt het erop dat de extra kosten opgevangen kunnen worden in de aanzienlijke marges die de Chinese merken op elke in Europa verkochte auto hanteren.
Daarnaast zijn veel Chinese autofabrikanten, waaronder BYD, SAIC en Chery Auto (China's grootste auto-exporteur) hard bezig om een aanwezigheid op Europees grondgebied te krijgen. BYD gaat een eigen fabriek bouwen in Hongarije (waar het nu ook al bussen produceert), Chery Auto wil in samenwerking met het Spaanse EV Motors een fabriek in Spanje openen, en SAIC is naarstig op zoek naar een productielocatie. Daarmee omzeilen ze vanzelfsprekend de importtarieven.
China lobbyt bij EU-lidstaten: 'Verzet je'
Als reactie op de mogelijke verhoging van importheffingen, liet China weten dat het overweegt om de EU een koekje van eigen deeg te geven. Het zou namelijk de tarieven voor auto's met grotere motoren willen verhogen naar 25 procent. Echter, heeft Beijing ook het idee geopperd om de bestaande importtarieven op Europese auto's te verlagen van 15 naar 10 procent.
De bovenstaande plannen zijn vooral signalen dat China aanstuurt op het sluiten van een deal met de EU. Iets waar volgens de Chinese Kamer van Koophandel ook zeker ruimte voor moet zijn, al ligt de bal volgens de handelsorganisatie wel bij de Europese Commissie, meldt persbureau Reuters.
Het stelt dat het onderzoek van de EU vanaf het begin al vol fouten zit, voornamelijk omdat de Commissie zou vragen naar informatie die de Chinese fabrikanten niet kunnen leveren.
China zou intussen lobbyen bij EU-lidstaten. Beijing gebruikt een combinatie van 'carrots and sticks' om Europese landen te overtuigen zich te verzetten tegen de Commissie, zegt adviseur Noah Barkin van adviesbureau Rhodium Group tegen Reuters.
Europese auto-industrie is tegen importtarieven op Chinese concurrenten
Veel topmensen van Europese fabrikanten laten zich al negatief uit over het mogelijk verhogen van importtarieven op auto's uit China. Ze beweren dat de ingreep niet of averechts zal werken. Zo claimde topman Ola Källenius van Mercedes-Benz dat de EU zelfs de heffingen in zijn geheel zou moeten schrappen, zodat de concurrentiewerking optimaliseert. CEO Oliver Zipse van BMW stelde daarnaast dat de Europese autofabrikanten prima in staat zijn om de Chinese concurrentie aan te kunnen.
Ook vanuit China hebben autofabrikanten kritiek op het Europese onderzoek. CEO William Li van Nio stelt tegenover het Britse zakenblad Financial Times dat het compleet onlogisch is. Nio is volgens hem niet alleen een Chinees, maar ook een internationaal bedrijf.
De Europese CEO Hui Zhang van Nio liet eerder tegenover Business Insider Nederland weten dat de autofabrikant zich geen zorgen maakt over de uitkomst van het onderzoek en de bedrijfsvoering zal aanpassen waar nodig.