De verhoogde importheffingen die Chinese autofabrikanten sinds 4 juli moeten betalen, treffen ook Europese automerken. Maar voor die partijen komt nu verzachting. De Europese Commissie staat op het punt om de importheffingen voor BMW en Volkswagen te verlagen, meldt Reuters op basis van anonieme bronnen.

Begin deze maand maakte de Europese Commissie de importheffingen bekend die nu gelden voor uit China afkomstige elektrische auto’s. Deze heffingen zijn gebaseerd op de eerste uitkomsten van een onderzoek naar een oneerlijke concurrentiepositie van Chinese autofabrikanten in Europa. Dat onderzoek loopt nog, waardoor de heffingen nog tijdelijk en ietwat grof ingedeeld zijn.

Van dat laatste waren BMW en Volkswagen de dupe, claimen de Duitse autofabrikanten zelf. Beide laten meerdere modellen in China maken door partners. Die partners waren geen onderdeel van het Europese onderzoek, waardoor de Europese Commissie besloot om deze partijen simpelweg het hoogste importtarief van 37,6 procent op te leggen.

BMW en Volkswagen, die ineens meer moesten aftikken op bijvoorbeeld de Mini Countryman en de Cupra Tavascan, besloten daarop de EU te vragen om ingedeeld te worden op een schappelijker niveau van 20,8 procent. Iets waar de Europese Commissie nu gehoor aan lijkt te geven.

Aanvankelijk leek de Commissie de aanvragen van de Duitse autofabrikanten naast zich neer te leggen tot het onderzoek later dit jaar compleet afgerond wordt. De Commissie gaf aan dan pas de importheffingen opnieuw te willen beoordelen.

Europa niet helemaal achter importheffingen

Ondertussen staan de Europese lidstaten niet allemaal achter de importheffingen die de Commissie heeft opgelegd. In een peiling die intern gedaan werd, stemden twaalf lidstaten voor de heffingen, vier tegen en hielden elf hun mening voor zich, meldt Reuters op basis van ingewijden.

Frankrijk, Italië en Spanje bevonden zich onder de voorstanders. Opmerkelijk genoeg maakten Duitsland, Finland en Zweden hun standpunt niet bekend. Duitsland is het thuisland van veel automerken die zich al meerdere keren negatief uitlieten over de importheffingen en Zweden heeft meerdere automerken die in (gedeeltelijk) in Chinese handen zijn zoals Volvo, Lynk&Co, Zeekr en Polestar.

De uitkomst van stemming geeft aan dat de steun voor het verhogen van de importheffingen binnen de EU aan het afnemen is. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat ze helemaal afgeschaft worden, mocht er een officiële stemming komen, aangezien het er nu op lijkt dat er geen meerderheid van vijftien positieve stemmen zal komen.

LEES OOK: China claimt een solid state-batterij voor een fractie van de reguliere prijs te kunnen maken, waardoor het ineens interessant is voor elektrische auto’s