Brussel is een onderzoek begonnen tegen meerdere rederijen die actief zijn in de containerlijnvaart. Ook containerdiensten die via Rotterdam lopen, neemt de Europese Comisssie onder de loep.
De Europese Commissie vermoedt verboden prijsafspraken.
Dat maakte de commissie vrijdag in Brussel bekend. De ondernemingen maken sinds 2009 kort na elkaar geplande prijsverhogingen publiekelijk bekend. De tarieven voor het transport van containers van en naar Europa zouden daardoor worden beïnvloed, wat uiteindelijk nadelig is voor de consument.
Brussel noemt als mogelijke voorbeelden de containerlijndiensten tussen de Aziatische havens Peking, Shanghai en Singapore en de Europese havens Rotterdam, Hamburg en Southampton. De commissie wil echter niet de namen van de rederijen noemen.
De commissie liet ruim twee jaar geleden onaangekondigde controles uitvoeren bij bedrijven die actief zijn in de containerlijnvaart. De grootste containerrederij ter wereld, het Deense Maersk, bevestigde toen een van de gecontroleerde ondernemingen te zijn. Brussel onderzocht destijds mogelijke afspraken over prijzen of de capaciteit op transportlijnen van en naar de Europese Unie en andere Europese landen, aldus het concern.
De Nederlandse verladersorganisatie EVO verwelkomt het onderzoek. Volgens de belangenbehartiger verloopt de prijsontwikkeling van het containervervoer over zee al een aantal jaren onnatuurlijk. Zo stijgen prijzen soms in één week met 300 procent, om een week later weer op het oude niveau of lager uit te komen, aldus de organisatie.
Maersk was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar op het EU-onderzoek. Het Duitse Hapag-Lloyd en het Franse CMA-CMG, twee andere bedrijven die in 2011 werden betrokken in het onderzoek, waren evenmin bereikbaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl