- Lidstaten van de Europese Unie spreken vrijdag in Brussel over een prijsplafond voor de import van Russische olieproducten.
- De Europese Commissie mikt op een maximumprijs van 100 dollar per vat Russische diesel en 45 dollar per vat Russische stookolie.
- De sanctiemaatregel vanwege de oorlog in Oekraïne zou op 5 februari moeten ingaan.
- Lees ook: Poetin wil geen olie meer verkopen aan landen die prijsplafond hanteren: dat kan Rusland dit jaar $150 miljard kosten, aldus analist
De ambassadeurs van de 27 EU-landen spreken vrijdag in Brussel over een prijsplafond voor de import van Russische olieproducten als diesel en stookolie.
De Europese Commissie stelt een maximumprijs voor van 100 dollar (92 euro) per vat premium Russische olieproducten zoals diesel en 45 dollar (41 euro) per vat voor ‘mindere’ producten zoals stookolie.
De sanctiemaatregel vanwege de oorlog in Oekraïne zou op 5 februari moeten ingaan. Dat is afgesproken met de G7-landen, een bondgenootschap van Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De nieuwe maatregel volgt op een prijsplafond van 60 dollar (55 euro) per vat ruwe olie dat de 27 EU-landen en de G7 op 5 december instelden. Daarmee willen ze de Russische inkomsten uit de export van olie terugdringen zonder de olievoorziening wereldwijd te verstoren.
Lees ook: Rusland verkoopt vanaf februari geen olie meer aan landen die maximaal $60 per vat betalen
Voor beide sanctiemaatregelen geldt dat westerse verzekeringsmaatschappijen en rederijen is verboden ladingen Russische ruwe olie en olieproducten te verzekeren of te vervoeren, tenzij ze aan of onder het vastgestelde prijsplafond zijn gekocht. Westerse verzekeraars en reders hebben een belangrijke rol in deze handel.
Rusland wijkt met olievoorraad uit naar Azië
Om het gat in inkomsten als gevolg van de Europese sancties te dichten, verkoopt Rusland recordhoeveelheden ruwe olie aan India, meldt onderzoeksbureau Vortexa in een recent rapport.
In december piekte de import van Russische ruwe olie door India op 1,2 miljoen vaten per dag. In de eerste twee weken van januari werd hier nog een schepje bovenop gedaan en ging het om 1,3 miljoen vaten per dag.
De Russische leveringen zijn inmiddels goed voor 60 procent van de totale Indiase olie-import. In december lag het Russische aandeel nog op 48 procent.
Door de Europese sancties kunnen grote spelers als India en China enorme kortingen afdwingen als ze Russische olie kopen. Dit is een kans die de opkomende landen niet aan zich voorbij laten gaan.