De Europese Unie moet ook maatregelen nemen om de Chinese overcapaciteit in andere industrieën aan te pakken. Dat zegt de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire, nadat het Europese blok woensdag bekend had gemaakt de importheffingen op elektrische voertuigen uit China flink te verhogen.

De Europese Commissie wil vanaf 4 juli extra importheffingen invoeren, omdat China oneerlijke concurrentie zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

Auto’s van fabrikanten als BYD en SAIC kunnen daardoor flink duurder worden. “Als Europa zijn tanden niet laat zien op handelsgebied, gaan we uiteindelijk denken dat de Europese markt één groot winkelcentrum is”, zei Le Maire donderdag op de Franse radiozender Sud Radio.

“Het is een eerste besluit waarvan ik hoop dat het door anderen wordt gevolgd, met name op het gebied van zonnepanelen en andere Chinese overcapaciteit”, voegt hij daaraan toe.

Frankrijk steunt al langer hoge heffingen op Chinese elektrische auto's, ondanks de terughoudendheid van andere landen om de handelsspanningen op te voeren.

Duitsland is kritisch op Europese importheffingen

De Duitse transportminister Volker Wissing zei woensdag nog dat de Europese Unie in een handelsoorlog verwikkeld dreigt te raken.

Duitse autofabrikanten hadden zich eerder ook uitgesproken tegen de hoge heffingen omdat China een heel belangrijke afzetmarkt is en Beijing met strafmaatregelen tegen Europese auto's kan komen.

Volgens de Duitse minister moeten Europese auto's goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU en niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten.

Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) uitte ook kritiek op de stappen van de EU.

China lijkt mogelijke escalatie van handelsconflict te willen voorkomen

China maant de Europese Unie de importheffingen op Chinese elektrische auto's te herzien en niet verder in de "verkeerde richting" te gaan. Dat meldt het staatspersbureau Xinhua in een commentaar op de woensdag aangekondigde heffingen die de Europese Commissie vanaf 4 juli wil invoeren.

"China en de EU zijn het meest gebaat bij samenwerking op het gebied van belangrijke economische en handelskwesties", aldus Xinhua. "Het is te hopen dat de EU nog eens goed nadenkt en niet verder de verkeerde richting op gaat."

Volgens de Europese Commissie bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er extra heffingen tot ruim 38 procent. Brussel lijkt daarmee ruimte open te laten voor overleg om een oplossing te vinden, concludeert Xinhua in het commentaar.

De Chinese reactie wijst volgens ingewijden uit de industrie op een verlangen om de situatie niet te laten escaleren.

China overweegt bij handelsorgaan WTO te klagen over Europees protectionisme

China waarschuwde wel dat het land mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven.

"China behoudt zich het recht voor om een ​​rechtszaak aan te spannen bij de WTO en alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de rechten en belangen van Chinese bedrijven resoluut te verdedigen", zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel.

Volgens het ministerie schenden de Europese acties de WTO-regels en toont de EU daarmee "puur protectionistisch gedrag". Ook schenden de hogere importheffingen niet alleen de wettelijke rechten en belangen van de Chinese elektrische autosector, maar zullen ze ook de autoproductie en toeleveringsketens over de hele wereld verstoren, waarschuwde het ministerie.

Tesla verwacht een van zijn bekendste modellen, de Model 3, vanaf volgende maand duurder te moeten maken in de EU door de hogere importheffing. Het bedrijf meldt niet hoeveel duurder de auto's worden. De Model 3 is een van de typen die in China worden geproduceerd.

LEES OOK: Volvo verhuist productie naar verluidt van China naar België: autofabrikant sorteert voor op hogere Europese importtarieven