- Europa wil dat China kennis deelt en accupakketten gaat produceren in de Europese Unie, in ruil voor het schrappen van Europese importheffingen op Chinese elektrische auto’s.
- Dat meldt zakenkrant Financial Times op basis van anonieme bronnen binnen de Europese Commissie.
- De EU en China zijn al weken in gesprek met elkaar om tot een oplossing te komen waarbij de importheffingen van tafel kunnen.
- Lees ook: Chinese automerken willen fabrieken in Europa zetten om importheffingen te vermijden – Chinese regering is daar niet blij mee
De Europese Unie (EU) eist naar verluidt dat China belangrijke kennis over met name accupakketten voor elektrische auto’s deelt in ruil voor het schrappen van importheffingen op Chinese elektrische auto’s.
Chinese auto- en batterijfabrikanten zouden niet alleen batterijfabrieken op Europees grondgebied moeten bouwen, maar ook actief aan kennisdeling moeten werken, meldt zakenkrant Financial Times op basis van anonieme bronnen binnen de Europese Commissie.
De eis van de EU is onderdeel van een groter plan dat zich richt op de uitbreiding van de batterijproductie in Europa. Hiervoor zou de Europese Commissie één miljard euro aan subsidies beschikbaar willen stellen voor bedrijven die zich in Europa willen vestigen en daarbij kennis gaan delen.
Afgelopen maand werden nieuwe Europese importheffingen op Chinese elektrische auto’s van kracht. Dat leidt tot hogere kosten voor Chinese autofabrikanten.
Het idee van de heffingen is dat ze compensatie bieden voor subsidies die de Chinese overheid aan lokale fabrikanten zou hebben verstrekt. De heffingen zouden ertoe moeten leiden dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen elektrische auto's uit China en modellen van Europese concurrenten.
Hoewel de importheffingen van de EU definitief zijn, betekent dit niet dat dat ze onveranderlijk zijn. Integendeel zelfs, want de EU en China zijn sinds het definitief worden van de importheffingen in gesprek gebleven om tot een oplossing te komen. Maar die gesprekken verlopen moeizaam.
EU geeft China koekje van eigen deeg
De EU lijkt hierbij de rug recht te houden en China een koekje van eigen deeg te geven. De eis met betrekking tot het delen van kennis in ruil voor markttoegang is iets wat China zelf al langer doet. Zo moesten Europese autofabrikanten gaan samenwerken met Chinese partijen en fabrieken neerzetten in China, voordat ze hun auto's op de lokale markt mochten aanbieden.
De EU lijkt met een vergelijkbare eis een poging te doen om zichzelf in te dekken tegen mogelijke toekomstige handelsbeperkingen. Ook kan hiermee de Europese auto-industrie worden versterkt. De Chinese overheid heeft ondertussen Chinese fabrikanten gewaarschuwd om voorzichtig te zijn met investeringen op Europees grondgebied.
De opgelegde Europese importheffingen lijken al effect te hebben op het gedrag van Chinese auto- en batterijfabrikanten. Veel Chinese spelers hebben plannen voor of bouwen aan fabrieken in Europa om de importheffingen te kunnen omzeilen.
Tegelijkertijd lijkt het niet de goede kant op te gaan met Europese batterijfabrikanten. De grootste batterijfabrikant van Europa, het Zweedse Northvolt, balanceert op de rand van de afgrond. Het bedrijf heeft uitbreidingsplannen stopgezet om eerst in de bestaande locaties orde op zaken te krijgen. Naar eigen zeggen is Northvolt zichzelf voorbijgelopen bij opschalen van de productie en heeft het nu te maken met de gevolgen van de teruglopende vraag naar elektrische auto's.
Ook Automotive Cells Co (ACC), een accufabrikant die in Frankrijk opereert, heeft de uitbreiding stilgelegd. Volgens de topman van ACC loopt het bedrijf tegen een toenemende concurrentie uit China aan en krimpt de afzetmarkt doordat autofabrikanten de productie van elektrische auto's verlagen.
Ook bij Europese autofabrikanten gaat het niet bepaald lekker. Vooral Volkswagen zit in zwaar weer. De Duitse gigant heeft aangegeven waarschijnlijk 17 miljard euro te moeten bezuinigen. Dat wil het management bereiken door de productie te verlagen, fabrieken te sluiten en mogelijk mensen op straat te zetten.