- De Europese Unie heeft onlangs de wet voor digitale markten (DMA) aangenomen die de macht van techreuzen moet beperken.
- Volgens sommige experts kan de wet adverteerders helpen meer inzicht te krijgen in klantdata en het effect van hun campagnes.
- Maar andere experts zeggen dat de bedrijven die aan banden gelegd zouden moeten worden, juist kunnen profiteren van de DMA.
- Lees ook: Europese Unie akkoord over strengere regels om big tech aan te pakken: ‘Een echte gamechanger’
De Europese Unie heeft vorige week een akkoord bereikt over een wet die het techreuzen moeilijker moet maken de digitale economie te domineren, waaronder de online advertentiemarkt: de Digital Markets Act (DMA).
De wet is alleen van toepassing op bedrijven die “kernplatformdiensten” leveren en een jaaromzet van meer dan 8 miljard dollar boeken of een marktwaarde hebben van meer dan 82 miljard dollar, zoals Alphabet, Meta, Apple en Amazon. Onder kernplatformdiensten vallen onder meer zoekmachines, sociale netwerken, clouddiensten en daaraan gerelateerde advertentiemogelijkheden.
De wet reguleert het handelen van grote techbedrijven, van hoe ze omgaan met de persoonlijke gegevens die ze verzamelen van klanten tot de interoperabiliteit van hun diensten. Volgens de EU is de wet in oktober helemaal af en wordt hij een half jaar daarna van kracht.