- De Europese Commissie stuurt aan op een compromis voor een boycot op Russische olie die eind dit jaar moet ingaan.
- Hierbij wordt gekeken naar uitzonderingen voor Hongarije en Slowakije, omdat die landen lastig alternatieven kunnen vinden op de korte termijn.
- Een boycot van Russische olie zou wel weer kunnen leiden tot hogere prijzen aan de pomp.
- Lees ook: Last van de hoge benzineprijs? Zo had je je kunnen indekken… door begin dit jaar een paar aandelen Shell te kopen
De Europese Commissie stuurt aan op een gefaseerde boycot van Russische olie die eind dit jaar geheel van kracht moet zijn. Daarbij komen er waarschijnlijk uitzonderingen voor Hongarije en Slowakije, twee landen die sterk afhankelijk zijn van Russische olie en op korte termijn lastig alternatieven kunnen vinden.
Dat zeggen diplomaten tegen de nieuwssite Politico.
Officieel ligt Hongarije nog dwars bij een boycot van Russische olie. “We hebben duidelijk gemaakt dat we een voorstel om de sancties van de Europese Unie tegen Rusland uit te breiden naar het gebied van energie nooit zullen steunen”, zei de Hongaarse Gergely Gulyás tegen de Hongaarse zender HirTV.
“Aangezien dergelijke besluiten unanimiteit vereisen, heeft het geen zin voor de Europese Commissie om sancties voor aardgas en ruwe olie voor te stellen die de Hongaarse aankopen zouden beperken”, zei Gulyás.
Volgens de diplomaten die Politico sprak is het Hongaarse verzet vooral economisch gemotiveerd en zijn er geen principiële politieke bezwaren tegen een boycot van Russische olie. Daarom probeert de Europese Commissie Hongarije aan boord te krijgen met een olieboycot, als het land daarvoor zelf een uitzonderingspositie krijgt.
Boycot Russische olie: hogere prijzen voor diesel en benzine?
Het verwachte effect van een Europese boycot op internationale olieprijzen loopt sterk uiteen, afhankelijk van de timing.
Eerder schatte zakenbank JPMorgan dat olieprijzen kunnen oplopen van het huidige niveau van iets meer dan 100 dollar naar 185 dollar, als een olieboycot per direct wordt ingevoerd. Maar een gefaseerde invoering zal volgens de analisten van JPMorgan een veel minder sterk effect hebben op olieprijzen, omdat Rusland dan meer tijd heeft om elders kopers te vinden voor zijn olie.
Energiespecialist Cyril Widdershoven wijst er in De Telegraaf echter op dat er niet zomaar alternatieven zijn voor het soort olie dat Rusland produceert. Dit betekent dat raffinaderijen in Europa die Russische olie afnemen, niet op stel en sprong kunnen overstappen op andere soorten olie om motorbrandstoffen zoals diesel en benzine te produceren.
Het gevolg hiervan is dat er wel degelijk een vorm van disruptie in het aanbod kan plaatsvinden, met stijgingen van de prijzen van benzine en diesel aan de pomp als gevolg.