- De EU lijkt van plan te zijn om, naar Australisch voorbeeld, van techbedrijven te eisen dat ze gaan betalen voor het tonen van nieuwsartikelen.
- Naar aanleiding van die aanpak door Australië heeft Google gedreigd om zijn zoekmachine in dat land te sluiten.
- Volgens Europees parlementslid Alex Saliba is de Australische aanpak echter geschikt om een “acute onbalans in onderhandelingsposities” tussen techreuzen en uitgevers van nieuwspublicaties aan te pakken.
Europese wetgevers volgen mogelijk het voorbeeld van Australië door van grote techbedrijven als Facebook en Google te eisen dat ze gaan betalen om nieuwsartikelen te tonen.
De Australische regering is al enkele weken verwikkeld in een ruzie met Google over voorgestelde nieuwe regels, waarbij de techreus heeft gedreigd om zijn zoekmachine in het land te sluiten.
Ook Facebook heeft gewaarschuwd dat het bedrijf gebruikers in Australië er mogelijk van gaat weerhouden om nieuwsartikelen te delen als het wetsontwerp in zijn huidige vorm van kracht wordt. Volgens Will Easton, managing director van Facebook in Australië en Nieuw-Zeeland, zijn er “geen duidelijke grenzen” aan de bedragen die uitgevers zouden kunnen berekenen.
Toch is de EU volgens zakenkrant The Financial Times van plan soortgelijke eisen te stellen aan de techreuzen. Dat zou passen bij inspanningen van wetgevers om voort te bouwen om het raamwerk dat onlangs is uiteengezet in de Europese wet op digitale diensten en markten.
Acute onbalans tussen techreuzen en uitgevers
Alex Saliba, een Europees parlementslid uit Malta, zei tegen de FT dat de aanpak van de Australische regering iets doet aan een "acute onbalans in de onderhandelingspositie" tussen techbedrijven en uitgevers van nieuwspublicaties.
"Met hun dominante positie op het gebied van zoekmachines, sociale media en advertenties creëren grote digitale platforms een machtsonbalans en profiteren ze in belangrijke mate van nieuwsinhoud", zei hij. "Ik denk dat het alleen maar goed is dat ze een eerlijk deel terugbetalen."
De EU loopt de afgelopen jaren voorop bij strenge regulering van de techsector, onder meer met vergaande wetgeving op het gebied van bescherming van data. Dat heeft geleid tot hoge boetes voor bedrijven als British Airways en Marriott Hotels en voorstellen om digitale reuzen aan banden te leggen.
"Mensen vertrouwen Google om hen te helpen om relevante informatie te vinden bij een reeks websites, en dat helpt uitgevers doordat waardevol verkeer naar hun sites wordt gestuurd," aldus een woordvoerder van Google tegen de FT. "We zijn bereid om te betalen om journalistiek te blijven ondersteunen, en dat doen we over de hele wereld."