Deze trend werd ingezet tijdens de economische crisis en volgens Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) wordt het een flinke uitdaging voor restaurants om de verloren klandizie terug te krijgen. ,,Nederland is nu nog een van de duurste landen om buiten de deur te eten en een van de goedkoopste om thuis te eten, het verschil is te groot”, zegt Grievink.

Speciaalzaken en restaurants zagen ongeveer 680 miljoen aan omzet aan hun neus voorbijgaan. Ook bedrijven die actief zijn in de catering, moesten het het afgelopen jaar met flink minder omzet stellen. Door reorganisaties bij bedrijven, bezuinigingen in instellingen, thuiswerken, afnemende subsidies en de van huis meegenomen boterham liepen zij bijna 100 miljoen euro aan omzet mis.

Snackbars

Alleen snackbars, winkels op stations, benzinestations en de restaurants van de winkelketens HEMA, V&D en IKEA deden het goed. Zij wisten de gezamenlijke omzet met 38 miljoen euro te vergroten. ,,Vooral die laatste bieden een goed prijs-kwaliteitverhouding”, licht Grievink toe. De daling in de uitgaven aan eten en drinken was het afgelopen jaar wel minder groot dan in 2009, toen de omzet 570 miljoen euro lager lag.

Vooralsnog profiteren de supermarkten van het veranderde ‘eetpatroon’. Hun omzet nam met 1,3 procent toe tot 350 miljoen euro. ,,De stijging is lager dan in 2009, toen de supermarktomzet nog met 3,5 procent of 900 miljoen euro steeg. ,,Binnen de supermarkten hebben vooral de kwaliteitsdiscounters Jumbo, Hoogvliet en Albert Heijn het goed gedaan”, aldus Grievink.

Crisisjaren

In de 'crisisjaren' 2009 en 2010 hebben de supermarkten flink marktaandeel gewonnen binnen de markt voor eten. Hun marktaandeel steeg van 45,8 procent in 2008 naar 48,4 procent in 2010.

Volgens FSIN zullen horecabedrijven als restaurants de prijzen moeten verlagen om marktaandeel terug te pakken. De strijd tussen de supermarktformules om de gunst van de consument zal dat er niet gemakkelijker op maken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl