Dat heeft de organisatie van de eredivisieclubs woensdag officieel bevestigd.

De 18 clubs, de KNVB en Endemol (de belanghebbenden) zeiden het voorstel van
de firma van mediamagnaat Robert Murdoch unaniem te hebben aangenomen.

Bedrag

Details over de samenwerking of bedragen werden in de verklaring van
Eredivisie CV niet genoemd. Directeur Frank Rutten: "In feite gaat het
over een belang voor Fox voor onbepaalde tijd. Die tijd zal tenminste 13
jaar gaan duren en begint dit seizoen al. Dat hebben we afgesproken."

Volgens De Telegraaf zou
met de deal een bedrag van ruim 1 miljard euro gemoeid zijn. Dat wilde
Rutten niet bevestigen. "Daarover doen we geen mededelingen. Wel is
duidelijk dat dit voor de clubs een behoorlijke opsteker is."

Groei Eredivisie Live

Alex Tielbeke, directeur Eredivisie Media & Marketing (EMM): "Fox
International Channels maakt deel uit van een internationaal gezelschap van
bewezen, geslaagde sportzenders in onder meer Noord- en Zuid-Amerika, Azië
en nu ook in Europa. Met de inzet van die kennis, expertise en het
bijbehorende netwerk zetten we een belangrijke volgende stap in het succes
en de groei van Eredivisie Live."

EMM is het mediabedrijf dat in 2008 werd opgericht door de eredivisieclubs en
Endemol. Binnen de onderneming worden de collectieve media- en
sponsorrechten geëxploiteerd namens de clubs uit de eredivisie. EMM is
vooral bekend vanwege de exploitatie van tv-zender Eredivisie Live.

Kwartaalcijfers

Fox International heeft geen plannen om het meerderheidsbelang op termijn te
vergroten, aldus een woordvoerder van het concern. "Daar zijn op dit moment
geen plannen voor." Of er voor de komende tijd bedragen zijn
gegarandeerd aan de clubs wilde Fox evenmin zeggen.

Het mediabedrijf News Corp, eigenaar van onder meer Fox Networks, CBS en NBC,
brengt later woensdag in de Verenigde Staten de vierde kwartaalcijfers naar
buiten. Het is onwaarschijnlijk dat het voor die tijd met mededelingen over
de deal naar buiten komt.

Gemiddeld krijgen de clubs zo'n 80 miljoen euro per jaar te verdelen over de
komende periode. Hoe ze dat gaan verdelen is nog onduidelijk. Zeer
waarschijnlijk krijgen de topclubs, waarvan de uitzendrechten meer waarde
hebben, het grootste deel. Dat is bij andere tv-deals ook altijd zo geweest.

Goed nieuws

"Voor de Nederlandse clubs en fans is het goed nieuws dat we een
dergelijke sterke partner kunnen verwelkomen", aldus directeur Rutten. "Samen
bouwen we de komende jaren aan een succesvol en innovatief Eredivisie Live,
een stevig fundament voor het totale voetbal en een verbeterde beleving voor
de fans."

Fox heeft een meerderheidsbelang genomen in EMM. "Uit het feit dat Fox
gaat deelnemen in de EMM spreekt een groot vertrouwen in de organisatie en
waardering voor wat tot nu toe is bereikt."

Samenvattingen

De NOS wil de samenvattingen van wedstrijden in de Eredivisie ook na dit
seizoen graag blijven uitzenden, zei
directeur Jan de Jong in een radio-uitzending van zijn eigen organisatie. "We
hebben afgesproken met de Eredivisie CV om binnenkort om de tafel te gaan
zitten."

Inzet van de NOS blijft de samenvattingen op zondagavond om 19.00 uur uit te
zenden. Of dat lukt, is nog de vraag. De Jong: "Murdoch garandeert een
hoog bedrag. Dat moet worden terugverdiend. Die rekening komt bij de
consument te liggen. Dit gaat om betaaltelevisie. Op het open net is
vervolgens de trend dat de samenvattingen korter en later mogen worden
uitgezonden, om op die manier meer abonnees aan te trekken. Wij willen de
samenvattingen om 19.00 uur houden."

Volgens De Jong is er wel sprake van een revolutionaire ontwikkeling. "Het
is de eerste keer dat een bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch binnenkomt
in een relatief klein land. Mijn verwachting is dat hij straks veel meer wil."

Het komende seizoen heeft de NOS in elk geval nog de rechten van de
samenvattingen.

Groot sportnet

De omvangrijke deal met Murdoch is slechts een eerste stap, meent
marketingdeskundige Frank van den Wall Bake. "Ik ben er van overtuigd
dat er een soort Sport Live gaat ontstaan. Dat is goed nieuws voor andere
sporten. Er komt meer vraag. De nieuwe organisatie is op zoek naar content.
Uiteindelijk wordt er over afzienbare tijd de hele dag sport uitgezonden."

Hij noemt de 'deal' ook niet verrassend. "Nederland staat wat betreft
betaaltelevisie nog in de kinderschoenen. Er is veel te halen. Bovendien
neemt ook voor bedrijven als dat van Murdoch de concurrentie toe. Men zoekt
nieuwe mogelijkheden."

Sportland Nederland lag daarom voor de hand voor Murdoch, zegt Van den Wall
Bake. "Er ligt hier op dit gebied een terrein braak, maar we hebben wel
een sportcultuur. Ik denk dat de consument zeker bereid is meer te gaan
betalen voor sport op de televisie. Als het aanbod maar goed is."

Lees ook:

'Met het bord op schoot voetbal kijken verdwijnt'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl