- De Amerikaanse autofabrikant GM stopt met de ontwikkeling van een dienst voor zelfrijdende taxi’s.
- Er blijft hierdoor slechts een handvol bedrijven over die inzetten op het ontwikkelen van taxi’s zonder chauffeur.
- Waymo is de enige actieve speler en Tesla kan nog aanhaken, dankzij de vooruitgang op het gebied van zelfrijdende technologie.
- Lees ook: Tesla test al langer met volledig autonome robotaxi’s in de VS, claimt Elon Musk
De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) gooit de handdoek in de ring. Het bedrijf heeft besloten om het dochterbedrijf Cruise, die zich bezighield met robotaxi’s, op te heffen. De toenemende druk van concurrenten en de forse ontwikkelingskosten hebben GM doen besluiten zich terug te trekken uit de markt voor zelfrijdende taxi’s.
De beslissing van GM toont aan dat het enorm uitdagend is voor autofabrikanten, zelfs als er veel kapitaal achter zit, om zich te wagen aan het ontwikkelen van zelfrijdende taxi’s. Vooralsnog blijft er in de VS slechts een speler over: Google’s Waymo.
Als alles voor de wind gaat bij Tesla, kan het bedrijf van Elon Musk binnenkort ook zijn eigen zelfrijdende taxidienst aanbieden in de Verenigde Staten.
“Wij denken dat de stap van GM suggereert dat andere bedrijven, zoals Tesla en Waymo, over betere technologie beschikken, of dat de markt simpelweg niet aantrekkelijk genoeg voor een divers aanbod”, schreef analist John Murphy van Bank of America in rapport over de beslissing van GM.
Waymo biedt al robotaxidiensten aan in verschillende Amerikaanse steden, terwijl Tesla van plan is in 2025 zijn service te lanceren.
Drie bedrijven gaan de westerse markt domineren
Hoewel Chinese bedrijven zoals Baidu’s Apollo flinke stappen zetten in autonome mobiliteit, verwacht directeur Gene Munster van vermogensbeheerder Deepwater Asset Management dat de markt voor robotaxi's in het Westen gedomineerd zal worden door twee of drie grote bedrijven.
Het ontwikkelen van zelfrijdende taxi's vereist dat je alle aspecten van autonoom rijden kan overzien. Slechts enkele bedrijven zoals Tesla, Waymo en Amazon hebben de middelen en de bewezen capaciteiten om dit te realiseren, aldus Munster.
"We zien jaarlijks ongeveer 2.000 technologiebedrijven opstaan, maar er zit er geen enkele tussen die een poging doet om de problemen rond autonoom rijden op te lossen. Het is simpelweg te laat om de drie grote spelers nog in te halen", zegt hij.
Dat GM stopt met Cruise betekent niet dat robotaxi’s geen potentieel hebben. Volgens analist Tom Narayan van financieel adviesbureau RBC Capital Markets kan het simpelweg een verstandige zet van GM zijn om de focus elders te leggen.
Waymo breidt gestaag uit en ook Amazon heeft plannen
Waymo breidt ondertussen zijn diensten uit naar nieuwe steden in de VS. Het bedrijf is eigendom van Alphabet en verzorgt momenteel meer dan 100.000 betaalde ritten per week en is van plan om in 2026 in Miami te starten.
Amazon’s Zoox bereidt zich voor om in 2025 diensten met zelfrijdende taxi's aan te bieden in Las Vegas en San Francisco. Het bedrijf onderscheidt zich door zijn opmerkelijke voertuigontwerp zonder stuur. Daarnaast nam Zoox recentelijk een belangrijke medewerker uit Tesla’s autopilotteam aan.
Tesla heeft nog geen commerciële ritten aangeboden met zijn Cybercab, maar analisten zijn enthousiast over de geplande uitrol. CEO Elon Musk beloofde dat een Cybercab van 25.000 dollar in 2026 in massaproductie gaat.
Munster denkt ook dat Tesla een groot voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie. Het bedrijf heeft een enorme hoeveelheid voertuigen op de weg die continu data leveren die Tesla helpt zijn zelfrijdende technologie te verfijnen.
“Ik denk dat dit neerkomt op een kwestie van big data en grootschalige modellen", legt analist Munster uit. “De datavoorsprong van Tesla zal de achterstand op het gebied van hardware compenseren.”