- Zoeken op ‘AI’ in Google is heel populair, maar het zoekvolume haalt het nog niet bij de piek van zoekopdrachten op ‘bitcoin’ tijdens de hype van 2017.
- Een analist van vermogensbeheerder Alliance Bernstein heeft de cijfers van Google Trends onder de loep genomen.
- Een mogelijke reden waarom AI (artificial intelligence) achterblijft, is dat mensen de term wellicht al kennen.
- Lees ook: Markt voor generatieve AI groeit komende tien jaar tot €1.200 miljard, schat onderzoeksbureau Bloomberg Intelligence
AI (artificial intelligence) wordt langzaam maar zeker een onderdeel van het dagelijks leven, maar techanalist Mark Schilsky van vermogensbeheerder Alliance Bernstein merkt op dat mensen er minder op googelen vergeleken met de populariteit van ‘bitcoin’ tijdens de hype van 2017.
Afgelopen week schreef Schilsky in een rapport dat de interesse voor de zoekterm ‘AI’ enorm hoog was, gebaseerd op data uit Google Trends. Dat is de tool van Google die de populariteit van zoektermen bijhoudt. Maar tegelijkertijd ligt AI “nog ver beneden het niveau van ‘bitcoin‘” aan het begin van de cryptohausse.
Schilsky bekeek het zoekgedrag rond drie begrippen: AI, bitcoin en metaverse. Hij geeft aan dat dit volgens hem de meest buzzwaardige trends in de techindustrie waren de afgelopen 5 jaar.
Het zou goed kunnen zijn dat mensen nu veel minder op 'AI' googelen vergeleken met de populariteit van 'bitcoin' tijdens de cryptohausse van 2017, omdat AI geen nieuwe term is. AI en artificial intelligence zijn bij het grote publiek relatief bekende benamingen en technologieën. Kunstmatige intelligentie bestaat immers al sinds 1950. De bitcoin was in 2017 nog een vrij nieuwe uitvinding en beperkt bekend bij het brede publiek.
Dat mensen de afgelopen jaren nauwelijks hebben gezocht op de term 'metaverse', is wellicht te verklaren doordat het idee leeft dat dit vooral met videogames te maken heeft. Het kan zijn dat het nut van de metaverse voor het dagelijks niet duidelijk is en dat er daarom ook niet veel op wordt gezocht in Google.