De elektrische auto beleeft in 2017 weer een jaar van forse groei.
Met dank aan goedkopere batterijen en aantrekkelijk beleid in een aantal landen rijden er nu 3 miljoen stekkerauto’s rond. China stuwt de ontwikkeling het hardst.
Wereldwijd kenden de plug-in hybrides (PHEV) en volledig elektrische auto’s (FEV) een groei van 54 procent ten opzichte van 2016. Dat meldt het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in haar jaarlijkse barometer over het onderwerp.
Elektrische auto’s vormen één van de weinige terreinen waar de ontwikkeling in de pas loopt met wereldwijde klimaatdoelstellingen. Het IEA volgt 38 sectoren zoals kernenergie, luchtvaart en waterstoftoepassingen. Slechts vier daarvan liggen op koers om voldoende bij te dragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Ook in Nederland breken elektrische auto’s record na record. De groep van hybrides en volledig elektrisch aangedreven auto’s groeide afgelopen jaar met 9 procent, vooral dankzij een toename van 22 procent in het aantal volledig elektrische wagens naar 22.000.
De plug-in hybride moet sinds wijzigingen in de bijtelling in 2015 flink inboeten in populariteit. In 2017 verkochten Nederlandse dealers voor het eerst meer elektrische auto's dan plug-in hybrides.
Noorwegen koopt relatief de meeste stekkerauto's
Kijkend naar het aandeel van de autoverkopen, dan staan de Scandinavische landen echter bovenaan. In Noorwegen was 39 procent van de alle nieuwe auto's afgelopen jaar een plug-in hybride (18,4 procent) of volledig elektrische auto (20,8 procent). Overigens gaat het land dit jaar richting de 50 procent, mits autofabrikanten genoeg kunnen leveren.
De grootste markt voor stekkerauto's is echter China. Daar belandden in 2017 maar liefst 580.000 nieuwe wagens op de weg, een toename van 72 procent.
Qua marktaandeel zitten de Chinezen nog niet op Noorse niveaus, maar na de enorme groei van 2017 tikken de elektrische auto's daar 3,3 procent van de nieuw verkochte auto's aan. Daarnaast vordert China gestaag met elektrische bussen, waarvan het er vorig jaar 370.000 had rondrijden.
Het IEA schat dat de groei doorzet tot minimaal 125 miljoen elektrische auto's wereldwijd in 2030.