Een stewardess van de Amerikaanse maatschappij JetBlue deelt één simpele tip voor passagiers die hopen op een betere stoel of een gratis drankje. Ze geeft wel toe dat het wellicht een beetje banaal is.
Even hallo zeggen als je het vliegtuig binnenstapt.
“Weet je wat het ergste onderdeel van mijn werk is?” poneert stewardess en columnist Amanda Pleva in een blog op Flyertalk. “Het is niet kots opruimen of omgaan met een boze passagier die in m’n gezicht staat te schreeuwen – dat zijn altijd de dingen die mensen verwachten. Nee, het is wanneer ik bij de ingang sta, een passagier groet en die me dan volkomen negeert. Dat iemand je hoe dan ook ziet staan, mijn ‘hallo’ negeert en gewoon doorloopt is een mensonterende ervaring.”
Ze geeft zelf toe: het is wellicht wat afgezaagd om dit als een tip te presenteren. Maar toch. “Na al deze jaren kan ik mezelf er niet overheen zetten, dat sommige mensen het niet waard achten om even ‘hi’ te zeggen, of zelfs maar een snelle glimlach te tonen.”
De inspiratie voor haar blog kwam naar aanleiding van een artikel in The Los Angeles Times, waarin gemeld wordt dat veel mensen het gevoel hebben dat passagiers in de business class en first class een meer respectvolle behandeling van het personeel krijgen.
Pleva reageert met verve: "Allereerst betwijfel ik dat stewardessen anders tegen premium-passagiers aankijken of ze beter behandelen puur vanwege hun financiële status. Ik zou echter liegen als ik zou beweren dat de meesten van ons niet de voorkeur geven aan first-class passagiers ten opzichte van economy-reizigers."
Minder anoniem
Uiteindelijk komt het toch weer neer op die allereerste beleefdheid bij het binnenstappen van het toestel.
Premium-passagiers zijn over het algemeen meer geneigd om vriendelijk te doen en hallo te zeggen tegen de bemanning. "Wellicht is het zo dat mensen in economy verwachten dat ze minder aandacht krijgen. Ze verwachten minder interactie. En dat klopt ook wel, want met meer mensen om te bedienen, schiet er minder tijd over om een band op te bouwen. Dat heeft niet per se te maken met reisklasse of financiële status, het is puur een tijdsbeperking."
Want in business class en zeker in first class koop je behalve meer ruimte en een culinair verantwoord menu ook meer tijd van de bemanning. "Als mensen zich niet meer anoniem voelen, gedragen ze zich anders. En andersom geldt dat voor ons net zo."
Niettemin staat Pleva's tip fier overeind. Een vriendelijke begroeting of een kort grapje kunnen wonderen doen. "Zelfs als je denkt dat we het niet doorhebben - reken maar van wel. En we belonen dat waar het maar mogelijk is. Misschien in de vorm van een gratis drankje of we attenderen je op een stoel in een lege rij. Of misschien is het alleen extra oplettende service!"
Ze merkt ook op dat een fijne, beleefde passagier ook vaak de anonimiteit ontstijgt en dat zijn of haar aanwezigheid snel bij alle bemanningsleden bekend raakt.
"Alleen al toegesproken worden in volledige zinnen - in plaats van 'Coke!' toegeschreeuwd te krijgen met een mondvol pinda's en een koptelefoon op - is genoeg om mij aan te sporen. En dat is ongeacht in welke stoel je zit."