- De prijzen voor gascontracten lopen bij energieleveranciers nog altijd sterk uiteen.
- Volgens De VasteLastenbond is het verschil tussen de hoogste en laagste tarieven voor gas 88 cent per kuub.
- Ook bij variabele contracten, waarbij prijzen tussentijds vaker worden aangepast, kan het lonen om naar prijsverschillen tussen energieleveranciers te kijken.
- Lees ook: Huis verwarmen zonder aardgas met een pelletkachel of een biomassaketel: dit moet je weten over de kosten én milieuvriendelijkheid
Er zijn momenteel grote prijsverschillen tussen energieleveranciers, vanwege de grote onzekerheid op de energiemarkt. De sterke prijsfluctuaties op de groothandelsmarkt voor stroom en gas spelen hierbij ook een rol.
Consumentenorganisatie De Vastelastenbond heeft een steekproef gedaan bij zeventien energieleveranciers en vond dat er bij gascontracten een verschil zit van 88 cent per kuub tussen het duurste en het goedkoopste tarief.
Volgens Milieu Centraal ligt het gemiddelde jaarverbruik voor gas op een kleine 1.200 kuub. Dat zou neerkomen op een verschil van ruim 1.000 euro, bij een bandbreedte van 88 cent per kuub tussen het hoogste en laagste tarief op de markt.
“Ook wanneer men een variabel tarief heeft, loont het de moeite om de tarieven van verschillende energieleveranciers te vergelijken”, zegt directeur Dirk-Jan Wolfert van De Vastenlastenbond in een persverklaring. “Consumenten konden nog nooit zoveel besparen, maar ondernemen nu geen actie. Het is een bizarre situatie.”
Wolfert geeft verder aan dat in april de tarieven voor gas bij partijen als Essent, Energiedirect, Delta en Oxxio relatief hoog liggen vergeleken met bijvoorbeeld een speler als BudgetEnergie.
Wat de variabele energietarieven betreft, is het zo dat die doorgaans eens per halfjaar worden aangepast: in januari en juli. Maar door de extreme prijsschommelingen hebben diverse energieleveranciers hun beleid aangepast. Zo heeft Vattenfall de variabele tarieven per 1 april verhoogd en gaat Eneco dat maandelijks doen.
Meer problemen met betalen energierekening
Steeds meer Nederlanders hebben moeite om op tijd hun energierekening te betalen. De gemiddelde betalingsachterstand van klanten bij energiemaatschappijen is in tweeënhalf jaar tijd met bijna 40 procent opgelopen, zo meldde kredietdienstverlener Intrum, dat onder andere als incassobureau optreedt, begin deze maand op basis van eigen gegevens.
Waar de achterstand per klant in de zomer van 2019 gemiddeld 400 euro bedroeg, was dat eind vorig jaar 550 euro.
Volgens Guy Colpaert, directeur van Intrum in de Benelux, is het door de prijsstijgingen van gas en stroom voor particuliere en zakelijke klanten moeilijker geworden om hun energierekening te betalen. Al in de tweede helft van vorig jaar stegen de gas- en elektriciteitsprijzen razendsnel door relatief lage gasreserves en snel economisch herstel na de coronacrisis.
Nu de oorlog tussen Oekraïne en Rusland de energieprijzen opnieuw de hoogte in heeft geduwd, verwacht Colpaert meer betalingsproblemen bij Nederlanders. De pijn doet zich vooral voelen wanneer een energiecontract van een klant afloopt, voorspelt hij.