De leveringsvergunning van Welkom Energie wordt ingetrokken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) omdat het teveel in de problemen is gekomen.
De 90.000 klanten van het bedrijf komen niet in de kou te zitten. Ze worden overgenomen door Eneco.
Problemen kunnen ontstaan doordat energiebedrijven contractueel lage prijzen afspreken met klanten, maar dit niet matchen met de inkoop van gas en elektra.
Energiebedrijf Welkom Energie is door de hoge gasprijzen zodanig in de problemen gekomen dat het de levering van stroom en gas niet meer kan voortzetten.
De leveringsvergunning van Welkom Energie wordt daarom ingetrokken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat om het eerste energiebedrijf dat bezwijkt onder de huidige moeilijke marktomstandigheden.
Alle circa 90.000 klanten van deze relatief kleine speler op de energiemarkt worden overgenomen door Eneco.
Voor Welkom Energie was duidelijk dat aankomende winter de leveringszekerheid niet meer kon worden gegarandeerd, laat Eneco weten. Daarbij speelt volgens het te hulp schietende concern mee dat de vorige winter kouder was dan normaal waardoor Welkom Energie meer verbruik heeft moeten voorfinancieren dan gepland. Vervolgens was de onderneming niet meer in staat om de onverwachte explosieve stijging van de gasprijzen financieel het hoofd te bieden.
Mensen hoeven volgens toezichthouder ACM niet bang te zijn dat zij geen stroom of gas meer ontvangen. Maar de verandering kan wel financiële gevolgen hebben, want klanten krijgen van Eneco een nieuw contract op basis van de huidige hoge energieprijzen. En wie nog geld tegoed heeft van Welkom Energie, bijvoorbeeld een welkomstbonus of omdat er een hoog termijnbedrag vooruit is betaald, ziet dit geld mogelijk niet terug. Welkom Energie heeft wel toegezegd dat alle klanten een eindafrekening krijgen van het bedrijf.
Het nieuwe contract bij Eneco zal op 1 november ingaan. Dan geldt er tot 1 december een overgangsperiode waarin de klanten hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen. Daarna staat het mensen vrij om, als ze dat willen, over te stappen naar een andere energieleverancier.
Meerdere energieleveranciers hebben problemen, omdat ze normaal gesproken met consumenten een vast tarief afspreken voor een bepaalde periode, terwijl ze de inkoopprijzen voor de levering van stroom en gas niet altijd afdekken. Bij een snelle stijging van inkoopprijzen, zoals nu het geval is, kan dat tot problemen leiden. Zeker als inkoopprijzen hoger zijn dan de afgesproken leveringsprijzen.
Prijsstijgingen houden mogelijk tot april 2022 aan
Eerder keek Business Insider in Blik op je Geld naar de ontwikkeling van de energieprijzen. Energie-expert Tomas Bleker van Pricewise gaf toen aan dat we mogelijk tot april 2022 nog te maken zullen hebben met de hoge kosten voor gas en elektra.
De onderstaande grafiek die prijsstijging voor een jaarcontract van aardgas laat zien, liegt er niet om. En dan is deze nog zonder energiebelasting, ODE en btw.
"De energierekening dreigt voor bepaalde huishoudens onbetaalbaar worden, wat reden was voor het demissionaire kabinet om in te grijpen middels de energiebelasting", zegt Bleker van Pricewise. "Daarnaast zien we signalen uit de markt dat de huidige situatie (hoge prijzen, relatief weinig aanbod) weleens tot april volgend jaar kan aanhouden. Volgens marktanalisten zal de prijs dan pas significant dalen, maar wel voor langere tijd op een hoger niveau blijven."