Energiebedrijf Eneco heeft zijn winst en omzet in het eerste halfjaar verder zien teruglopen. Eneco zag het gemiddeld energieverbruik van klanten wat afnemen en kampte ook met een teruglopend klantenbestand.

Verder mocht het bedrijf, net als andere partijen in de branche, van toezichthouder ACM minder hoge tarieven voor het transport en de aansluiting van gas en elektriciteit in rekening brengen.

Eneco boekte een omzet van 2,4 miljard euro en een winst van 144 miljoen euro. Dit is een daling van respectievelijk 3 en 7 procent ten opzichte van het eerste halfjaar vorig jaar. In 2014 zag Eneco omzet en winst ook al een stuk teruglopen. Dat kwam toen vooral door het warme weer.

Het energiebedrijf zelf liet maandag weten “tevreden” te zijn over de nieuwe resultaten. “In aanhoudend lastige marktomstandigheden slaagden we erin om de daling van de omzet en winst te beperken”, zei financieel directeur Guido Dubbeld. Het bedrijf voerde bij diverse bedrijfsonderdelen verbeteringen door om efficiënter te werk te gaan. En het slaagde erin betere inkoopcontracten voor energie te bedingen.

Duurzame producten en diensten

Eneco wil de komende jaren groeien door sterker in te zetten op het aanbieden van duurzame producten en diensten. Er is budget van 100 miljoen euro gereserveerd om te investeren in start-ups en innovatieve ontwikkelingen. De koerswijziging werpt volgens Eneco inmiddels de eerste vruchten af.

De onderneming telt meer dan 2,1 miljoen klanten. Een precieze inschatting van de terugloop van het klantenbestand kon Eneco maandag nog niet geven. Het bedrijf kreeg er dit jaar ook noemenswaardige nieuwe klandizie bij. Zo verzorgt Eneco nu ook de elektriciteitslevering aan alle spoorvervoerders in Nederland, nadat daar vorig jaar een tienjarig contract voor werd gesloten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl