- Techmiljardair Elon Musk heeft onlangs voor nog eens 3,6 miljard dollar aandelen Tesla verkocht, zo blijkt uit een melding bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC.
- Analisten zijn beducht dat Musk het vermogen dat hij in Tesla heeft zitten, moet gebruiken om Twitter te ondersteunen.
- Analist Dan Ives zegt dat de techondernemer “Tesla gebruikt als zijn eigen pinautomaat” om Twitter te financieren.
- Lees ook: Peter Thiel vindt Elon Musk een ‘oplichter’ – en zes andere pikante details over de haat-liefderelatie tussen de twee techmiljardairs
ANALYSE – Voor beleggers in de fabrikant van elektrische auto Tesla worden de capriolen van topman en grootaandeelhouder Elon Musk een steeds groter risico. Musk kocht onlangs voor 44 miljard dollar chatdienst Twitter. Het lijkt erop dat hij persoonlijk vermogen dat in Tesla zit, deels nodig heeft om het noodlijdende Twitter te ondersteunen.
In april van dit jaar zei Musk nog dat hij “geen verdere verkopen” had gepland van zijn belang in Tesla. Maar afgelopen woensdag bleek dat Musk onlangs weer 22 miljoen aandelen Tesla heeft verkocht voor een bedrag van zo’n 3,6 miljard dollar. Inclusief twee eerdere verkooprondes heeft Musk daarmee in totaal voor 23 miljard dollar aandelen Tesla verkocht dit jaar.
Afgelopen woensdag beloofde Musk dat Tesla op lange termijn zou profiteren van zijn aankoop van Twitter. Maar analisten zijn sceptisch. Analist Dan Ives van adviesbureau Wedbush schreef in een donderdag gepubliceerd rapport dat Twitter een nachtmerrie blijft voor beleggers. Hij stelt dat Musk “Tesla blijft gebruiken als zijn eigen pinautomaat om het sociale netwerk te financieren.”
Genoeg werk te doen bij Tesla, maar Twitter eist aandacht Musk op
De teruglopende autoverkopen bij Tesla zijn niet heel verrassend, aangezien de wereldeconomie afkoelt. Maar het vormt wel een probleem voor Tesla en diens topman en grootaandeelhouder. Musk blijft aandelen Tesla gebruiken om Twitter te transformeren tot de ‘alles-app’ die ‘X’ moet gaan heten.
Om zorgen bij beleggers weg te nemen beloofde Musk dat aandeelhouders van Tesla zouden profiteren van zijn aankoop van Twitter. Daarnaast beloofde hij ook dat hij geen aandelen Tesla meer zou verkopen.
Maar de reputatie van Musk wat betreft het nakomen van toezeggingen en beloften is niet heel sterk. Beleggers moeten dus zelf de afweging maken of ze dit keer geloven dat of hij zijn belofte gaat nakomen.
"Elon is het uithangbord van Tesla. Hij moet het bij elkaar houden", zei analist Gene Munster van Loup Ventures eerder deze week tegen Insider.
Enkele grote aandeelhouders van Tesla, waaronder KoGuan Leo, hebben gesuggereerd dat Musk zijn taken bij de autofabrikant niet meer serieus vervult. Zij deden onlangs een oproep om een nieuwe CEO aan te stellen.
Ondertussen blijven de problemen voor Twitter zich opstapelen. Denk hierbij aan onder andere adverteerders die hun activiteiten opschorten, het vernieuwde premium abonnement Twitter Blue dat mislukte, de toenemende bezorgdheid over extreme uitingen op Twitter en de recente inmenging van Musk met politieke kwesties. Allemaal zaken die de onrust bij en rondom Twitter vergroten.
Analist Ives houdt wat Tesla betreft vooralsnog wel zijn 'outperform'-advies aan. Daarmee geeft hij aan dat het aandeel Tesla aantrekkelijker blijft dan sectorgenoten. Collega-analist Munster is minder positief en stelt dat Musk op lange termijn schade zal aanrichten bij Tesla, als hij niets doet aan de problemen rond de aankoop van Twitter.
Het aandeel Tesla is met 31 procent gedaald, sinds de overname van Twitter door Musk eind oktober. Als je kijkt naar de daling van het aandeel Tesla sinds Musk halverwege april aangaf Twitter te willen kopen, is zelfs sprake van een ruime halvering van de waarde van Tesla.
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat technologieaandelen dit jaar in bredere zin fors zijn gedaald door de hoge inflatie, voorzichtigheid bij consumenten en de algemene marktcorrectie na de enorme opmars van techaandelen in 2021.
Tesla moet momenteel meer zijn best doen om z'n koppositie als best verkopende autofabrikant te behouden. Nieuwkomers op de markt voor elektrische auto's claimen een stukje van de markt en traditionele automakers hebben toenemend succes met elekrische auto's. Dat houdt in dat Tesla in toenemende mate te maken krijgt met concurrentie in de VS, China en delen van Europa.