- Sinds de overname van Twitter is techmiljardair Elon Musk veel actiever geworden op het platform.
- Aanvankelijk leidde dat tot veel extra activiteit rondom het Twitter-account van Musk.
- Inmiddels neemt de engagement rond tweets van Musk echter weer af, blijkt uit een exclusieve data-analyse.
- Lees ook: Elon Musk kan de datarijkdom van Twitter gebruiken om een ‘virtuele Elon’ op basis van AI te maken – dat vindt techondernemer Mark Cuban ‘best wel eng’
Na de overname van Twitter afgelopen oktober piekte de activiteit rondom het Twitter-account van techmiljardair Elon Musk. Als CEO van het chatplatform is Musk ook veel actiever geworden. Maar de zogenoemde ‘engagement’ rondom tweets van Musk neemt inmiddels weer af.
Dit blijkt uit een analyse van tweets van Musk voor Insider van databedrijf Huge.
Musk heeft na de overname van Twitter drastisch gesaneerd bij het bedrijf. Hij voerde een zware ontslagronde door en experimenteerde met nieuwe verdienmodellen, onder meer door verificatie van de identiteit van gebruikers tot een betaalde dienst te maken.
Een analyse van oorspronkelijke tweets van Musk (dus exclusief reacties en retweets van de techmiljardair) laat zien dat die momenteel zo’n 4 miljoen reacties per week oproepen, blijkt uit de data-analyse van Huge. Hiermee ligt de absolute engagement-score van Musk nog maar beperkt boven het niveau van begin 2022, toen tweets van Musk tussen de 1 miljoen en 3 miljoen reacties per week veroorzaakten.

Foto: Huge for Insider
In april 2022 was er een grote piek rond het Twitter-account van Musk, toen bekend werd dat het toenmalige bestuur van Twitter het overnamebod van 44 miljard dollar accepteerde. Na de lente van 2022 zakte de engagement-score echter weer in.
Dit veranderde in oktober vorig jaar, toen Musk eerst onder de overname van Twitter probeerde uit te komen en deze daarna toch doorzette. Vervolgens leidden de perikelen rond de reorganisatie van Twitter en plannen voor nieuwe verdienmodellen tot een periode van relatief hoge interactie rond tweets van Musk.
Inmiddels is echter sprake van een daling van het totale aantal reacties op tweets van Musk. Uit de analyse van Huge blijkt dat dit vooral significant is, als je meeneemt dat de frequentie waarmee Musk twittert fors is toegenomen.

Foto: Huge for Insider
In de bovenstaande tabel is te zien dat Musk vóór de overname van Twitter gemiddeld zo'n 7 keer per week een originele tweet verstuurde. Tijdens de overname liep dat op naar gemiddeld meer dan 10 keer per week en inmiddels gaat het om gemiddeld 21 tweets per week.
Als je de toename van het aantal tweets meeneemt bij de ontwikkeling van de reacties op tweets, dan blijkt dat de engagement per tweet inmiddels niet hoger is vergeleken met de periode vóór de overname van Twitter, zo blijkt uit de data-analyse van Huge.