- De laatste maanden zijn er volop geruchten over een elektrische auto van Apple.
- Een samenwerking met Hyundai-Kia is voorlopig van de baan, maar Apple heeft wel een ontwerper bij Porsche weggeplukt.
- Een iCar gaat er nooit komen. Het ontbreekt Apple aan de benodigde ondernemersgeest.
ANALYSE – Een nieuw merk in de auto-industrie lanceren is niet ingewikkeld. Eerst bouw je een auto, dan verkoop je die. Daarna bouw en verkoop je er meer.
Als je geluk hebt, is de auto de Model T en honderd jaar later ben je de Ford Motor Company. Meer komt er niet bij kijken.
Tesla is hiervan een lichtend voorbeeld. De risico’s zijn natuurlijk enorm, maar de beloning ook. Tesla is op dit moment met grote afstand de waardevolste automaker ter wereld. Het bedrijf is op de beurs meer waard dan de nummers twee tot en met tien bij elkaar opgeteld.
Eén man verdient hiervoor alle lof: Elon Musk. Een controversieel figuur, maar uit hetzelfde hout gesneden als andere moedige ondernemers in de autobranche, van Henry Ford en Enzo Ferrari tot John DeLorean.
Als Musk je niet aan staat, dan is Henrik Fisker een ander voorbeeld. De Deense auto-ontwerper kwam eerder dan Tesla met elektrische auto's op de markt, maar ging ten onder in de nasleep van de financiële crisis.
Fisker is terug met een nieuw bedrijf, een nieuwe auto en een nieuw businessmodel. Zijn Ocean SUV laat hij bouwen in Oostenrijk door Magna Steyr, dat ook de Jaguar I-Pace en E-Pace produceert. Eind 2022 moet het nieuwe Fisker-model in de showrooms staan.
Wat Musk en Fisker gemeen hebben, heeft Apple-topman Tim Cook niet. Cook is een uitmuntende CEO, de juiste man op de juiste plek na het overlijden van Steve Jobs. Hij kan als geen ander processen aansturen. Apple is een van de best geleide bedrijven ter wereld. Dat is niet iets wat Jobs voor elkaar had gekregen, of zelfs maar had gewild.
Dus hoe past de Apple Car, de gehypete maar nog niet aangekondigde auto van het concern uit Cupertino, hierin?
Een deal met Hyundai-Kia is voorlopig van de baan
Niet. Project Titan, zoals het geheime autoproject van Apple intern naar verluidt heet, valt vooral op door het gebrek aan betrouwbare informatie. Er zijn veel geruchten en geen gelekte foto's van een daadwerkelijk model, alleen enkele minibusjes met zelfrijdende technologie op het dak die door San Francisco rijden.
Toch blijven er maar verhalen komen over de Apple Car, zeker nu de koers van Tesla op recordhoogte staat en meer startups zich roeren met eigen elektrische modellen. Project Titan wil maar niet verdwijnen.
Het laatste gerucht was een samenwerking met Hyundai-Kia. Begin januari bevestigde de Zuid-Koreaanse automaker in gesprek te zijn met Apple, maar trok deze verklaring later weer in. Afgelopen weekend zeiden beide bedrijven dat er niet wordt gesproken over een partnerdeal.
Hoe het echt zit, mag Joost weten. De bekende Apple-analist Ming-chi Kuo gelooft in elk geval nog steeds dat Apple het platform van Hyundai wil gebruiken voor de productie van een elektrische auto. Die komt naar verwachting pas in 2025 op de markt.
Als Hyundai en Apple dus in het geheim al samenwerken, dan zullen we de resultaten daarvan pas over enkele jaren zien.
Vergelijk dat eens met Tesla, dat in 2020 een half miljoen voertuigen afleverde, de eerste jaarwinst ooit noteerde en de wind in de rug heeft.
Apple heeft een enorme achterstand
Project Titan heeft daarentegen nog steeds geen grote naam uit de auto-industrie aangetrokken – in tegenstelling tot Alphabet-dochter Waymo, dat sinds 2015 wordt geleid door de ervaren John Krafcik, voormalig CEO van Hyundai in de VS.
Wel plukt Apple technici weg bij automakers, zoals Manfred Harrer bij Porsche. Harrer geldt als een van de beste chassis-ontwerpers ter wereld.
Het is slecht een van de vele geruchten en nieuwtjes rond Project Titan de afgelopen maanden. Daarbij kwamen een aantal elementen steeds terug: Apple zou aan een elektrische auto werken die ook zelfrijdend is en wil mogelijk zelf accutechnologie ontwikkelen.
Apple voert iets in z'n schild. Wat precies, dat is gokken. Misschien dat Cook wil testen of er animo is voor een iCar, voordat het bedrijven een flink deel van de cashreserves in een geldverslindend auto-avontuur steekt.
Ondertussen zitten de echte ondernemers niet stil, maar trappen het gaspedaal in. Musk heeft een voorsprong van bijna twee decennia op Apple, Waymo bestaat al meer dan tien jaar en andere spelers zoals Rivian zijn al uitgevaren, terwijl Apple nog niet eens in de haven ligt. Sterker nog: Project Titan bestaat voor zover wij weten alleen op de tekentafel.
The dreaded word: "partnership"
Apple is in de kern een bedrijf dat producten ontwerpt, dus ergens is dit logisch. Maar de kracht van Apple zit 'm ook in eenvoud die makkelijk schaalbaar is. Een auto bouwen is allesbehalve dat. Daarom is het verstandig de geruchten over een iCar met een flinke korrel zout te nemen.
Nog een aanwijzing daarvoor: de geruchten gaan vooral over de elektrische aandrijving en zelfrijdende technologie, niet over hoe makkelijk en intuïtief het is om met de Apple Car om te gaan – doorgaans een speerpunt van de techreus.
Mocht er ooit nog een samenwerking met een partij als Hyundai-Kia komen, dan gaat het waarschijnlijk om een deal waarbij Apple een deel van de technologie levert en zijn naam aan het project verbindt.
En – hoe kan het ook anders – 30 procent van de inkomsten claimt. Dat is een moeilijk verhaal in een industrie waar de winstmarges met moeite boven de 10 procent uitkomen. Een dergelijke samenwerking is geen lang leven beschoren.
Kortom: als het op auto's aankomt, is het slim om de ondernemers te volgen. Zij zijn gek genoeg om de risico's aan te gaan. Musk geeft, net als Enzo Ferrari, niks om geld. De missie is het enige dat telt. Voor Ferrari is dat F1-races winnen en ondertussen sportwagens verkopen. Musk wil een wereld zonder fossiele brandstoffen.
Tim Cook is er simpelweg niet de persoon naar om zo'n onzeker avontuur aan te gaan. De vraag is of iemand bij Apple dat wel is. Dus geloof niet in de hype: tenzij de situatie rond Project Titan drastisch verandert, zal er nooit een Apple Car komen.
[activecampaign form=34]