Kopers van een Tesla die hoopten voor het eind van het jaar hun nieuwe bolide nog voor de deur te krijgen, hebben misschien pech. Topman Elon Musk van Tesla heeft werknemers instructies gegeven om dit jaar geen eindejaarssprint in te zetten wat betreft de productie. Hij vraagt zijn mensen om vooral te kijken hoe ze kosten kunnen besparen en efficiënter kunnen werken.

In een email, die CNBC onder ogen kreeg, stelt de topman: “Onze focus moet dit kwartaal op het minimaliseren van kosten van leveringen liggen. Niet op zoveel mogelijk uitgeven om ervoor te zorgen dat auto’s maar in Q4 geleverd worden.”

Musk legt ook uit waarom hij dit vraagt. “Wat er in het verleden gebeurde, is dat we aan het eind van het kwartaal als een gek sprintten om de leveringen te maximaliseren, maar dat de leveringen vervolgens in de eerste weken van het volgende kwartaal massaal terugliepen. Over een periode van zes maanden bekeken, hebben we geen extra auto’s geleverd, maar hebben we wel veel geld uitgegeven en onszelf over de kop gewerkt om de leveringen in de laatste twee weken van elk kwartaal te versnellen.”

Tesla produceerde in het derde kwartaal van dit jaar 237.823 auto’s en wist er 241.300 uit te leveren.

Tesla's uit China

De leveringen blijven in het slotkwartaal van 2021 nog ietwat achter, maar dat komt volgens Musk omdat twee gigafactories in Texas en Berlijn nog geen volumes kunnen draaien. Daarom zijn ze afhankelijk van leveringen van elders. Voor Europa betekent dit dat er schepen vol Tesla's vanuit China komen.

In de Verenigde Staten worden de auto's massaal getransporteerd met vrachtwagens en treinen. Deze leveringen komen allemaal aan het eind van het jaar aan. "We zullen nog een grote golf van leveringen hebben in de laatste paar weken van december," aldus Musk.

Het lijkt erop dat de CEO van Tesla met zijn e-mail een nieuwe manier van werken wil stimuleren. Hij wil naar een stabiele levering toe, niet een die piekt aan het eind van het kwartaal en vervolgens inzakt in de weken erna. Of zoals hij het zelf zegt: "Het juiste principe is de meest efficiënte actie te ondernemen, alsof we niet beursgenoteerd zijn en het begrip 'einde van het kwartaal' niet kennen."

Wat dit voor invloed zal hebben op de leverdata van Tesla's, moeten we nog gaan zien. Voor nu lijkt het er in ieder geval op dat de Amerikaanse autofabrikant weinig last heeft van onregelmatige en lange levertijden.

Het bedrijf blijft groeien en gaf volgens Musk geen korting op een megadeal voor 100.000 auto's die het sloot met Hertz eerder dit jaar.

LEES OOK: Tesla weet beleggers telkens te betoveren: wat is het volgende richtpunt voor het aandeel?