• Tesla dreigt zijn titel van ’s werelds grootste fabrikant van elektrische auto’s tegen 2024 verliezen, concludeert Bloomberg Intelligence.
  • Het onderzoeksbureau verwacht dat Volkswagen de grootste producent ter wereld zal worden door een toename van de Europese en Chinese verkoop.
  • Tesla was in de eerste drie maanden van dit jaar nog goed voor driekwart van de wereldwijde verkoop van stekkerauto’s.
  • Lees ook: Autoverkoop daalt in Nederland – dat remt ook de groei van elektrische auto’s

Tesla dreigt tegen 2024 zijn positie als ’s werelds grootste maker van elektrische auto’s te verliezen aan Volkswagen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Bloomberg Intelligence verwacht dat de Duitse autofabrikant de productie in 2024 verdubbelt tot meer dan 2 miljoen stekkerauto’s. Daarmee wordt Tesla ingehaald.

Door de stijgende kosten van batterijen en de beperkte productiecapaciteit, hebben de veel andere concurrenten, waaronder Ford en General Motors, geen stimulans om hun achterstand zo snel in te lopen als Volkswagen, aldus het rapport. Tesla zal daarom waarschijnlijk nog een tijdje de grootste EV-verkoper in de Verenigde Staten blijven.

De productie en verkoop van Volkswagen zijn gericht op Europa. Daarnaast verwacht Bloomberg dat het bedrijf de voorkeur geeft aan uitbreiden in China in plaats van Amerika. De Amerikaanse verkopen waren vorig jaar goed voor minder dan 10 procent van het totaal van VW, blijkt uit het jaarverslag. Europa is goed voor ongeveer 44 procent en Azië voor 40 procent.

De verkoop van Tesla in China, waar het nu twee modellen maakt, zal waarschijnlijk verminderen door de expansie van VW, aldus Bloomberg.

Tesla was een vroege deelnemer aan de EV-revolutie en was goed voor driekwart van alle verkochte elektrische auto's in de VS in het eerste kwartaal van 2022, volgens Kelly Blue Book. Concurrenten profiteren langzaam van hun schaalgrootte om wat van dat marktaandeel af te snoepen.

Ook wereldwijd timmert het bedrijf van Elon Musk aan de weg. Bijna een kwart van alle verkochte stekkerauto's in 2021 was een Tesla. Het Chinese SAIC staat op de tweede plaats met 13 procent. Volkswagen staat ook in de top 3, met een aandeel van 11 procent.

Ford heeft de aanval ingezet met zijn Ford F-150 Lightning, die al 200.000 keer besteld is. Het Amerikaanse GM gaat verder met zijn volgende-generatie 'Ultium'-batterijen. En Volkswagen zet extra in op sportwagenbouwer Porsche, die ook een elektrisch model heeft.

Maar Tesla heeft ook de productie uitgebreid en geprofiteerd van de schaalvoordelen van vroege kopers. Het begon in maart auto's te verschepen vanuit zijn Gigafactory in Berlijn. Daar moeten jaarlijks meer dan 500.000 auto's van de band rollen. Op dit moment haalt het net 10 procent van dit doel. Tesla liet onlangs weten 1.000 auto's per week in Berlijn te produceren.

Musk probeerde om de dreiging van andere autofabrikanten af te wimpelen, door te grappen dat hij "gratis reclame" kreeg van zijn concurrenten.

In een interview op het Tesla Owners Silicon Valley YouTube-kanaal dat vorige week werd gepubliceerd, zei Musk dat concurrenten Rivian en Lucid een faillissement tegemoet gaan, als ze niet in de kosten snijden.

LEES OOK: Elon Musk slaat om zich heen in de media: een teken dat het niet goed gaat met Tesla?