- Elon Musk laat weten dat de Tesla Cybertruck waterdicht wordt en daardoor kan varen.
- De miljardair meldt op Twitter dat de auto korte stukken over open zee kan varen, als er niet te veel golven zijn.
- De nieuwe functionaliteit is overigens geen gimmick, want Musk wil graag snijden in de reistijd tussen SpaceX-basis Starbase en het lanceringsplatform op South Padre Island.
- Lees ook: Tesla komt met een nieuw soort autonoom laadstation voor elektrische auto’s: dit weten we over de Supercharger V4
De Tesla Cybertruck gaat ergens volgend jaar in productie en het lijkt erop dat Elon Musk nog niet helemaal klaar is met de ontwikkeling van de elektrische pick-up truck. Via Twitter laat de CEO van Tesla namelijk weten dat de Cybertruck ook kan varen.
In de tweet schrijft Musk dat auto voldoende waterdicht is om voor korte tijd als boot te fungeren. Hij zou korte afstanden over rivieren, meren en zelfs rustige open zee kunnen afleggen. Hopelijk zonder dat de sokken van de bestuurder nat worden.
Informatie over aandrijving als boot of cijfers over maximaal te varen afstanden, gaf Musk niet.
De bootfunctie van de Cybertruck is er niet zomaar omdat Musk het leuk vindt. Er is een praktisch doel.
Volgens techmiljardair Musk is het namelijk handig voor zijn ruimtevaartbedrijf Spacex.Je kunt dan vanaf de lanceerbasis Starbase van Spacex naar andere lanceerbasis op South Padre Island reizen.
De kortste route tussen de twee punten meet ongeveer 10 kilometer en is onderbroken door een stukje zee. Omrijden kan ook, maar dan is de route zo'n 60 kilometer.
De Tesla Cybertruck zou volgens Musk dit jaar helemaal klaar moeten zijn om volgend jaar in productie te gaan. Maar of die deadline daadwerkelijk gehaald gaat worden, is nog maar de vraag.
De introductie van de truck is tot nu toe al meerdere keren uitgesteld. Het idee een stukje te varen met de Cybertruck is te elfder ure toegevoegd. Dat helpt niet bepaald mee om wachtende kopers op hun gemak te stellen.
Tesla zou aanvankelijk de eerste partij zijn met een elektrische pick-up truck op de markt, maar is inmiddels ingehaald door autofabrikanten die later aan de ontwikkeling van hun auto begonnen.
Zo zijn bijvoorbeeld de Rivian R1T, de Ford Lightning en de Hummer EV al in Amerika te krijgen. De elektrische Hummer is overigens opmerkelijk, want met zijn gewicht van ruim 4.100 kilo zou hij in Nederland niet als personenauto, maar alleen als vrachtwagen de weg op mogen. Dat houdt in dat je met een normaal B-rijbewijs niet in deze auto mag rijden.