Tesla-topman Elon Musk vindt de lockdownmaatregelen van de Amerikaanse staat Californië “fascistisch”.
De maker van elektrische auto’s moest op last van de overheid een grote fabriek in Californië sluiten. Volgens Musk is dat een “serieus risico” voor het bedrijf.
Desondanks kan Tesla terugkijken op het beste begin van het jaar ooit. Het bedrijf boekte in het eerste kwartaal voor de derde keer op rij winst.
Tesla waagde zich niet aan voorspelling voor het lopende boekjaar, ook vanwege de crisis.
Elon Musk, de topman van elektrische autobouwer Tesla, heeft zijn ongenoegen geuit over de coronamaatregelen die in de Amerikaanse staat Californië van kracht zijn. De maatregelen zijn volgens hem “fascistisch”.
Tijdens een conferencecall op woensdag (lokale tijd) noemde Musk de huidige situatie een “serieus risico” voor het miljardenbedrijf.
Door de lockdown in Californië ligt de productie in de Tesla-fabrieken aldaar grotendeels stil. Inwoners van de staat mogen alleen voor noodzakelijke zaken de deur uit.
“Om te zeggen dat zij hun huis niet mogen verlaten en dat zij gearresteerd worden als zij dat wel doen, dit is fascistisch”, zei Musk. “Dit is niet democratisch, dit is geen vrijheid. Geef mensen hun verdomde vrijheid terug.”
Eerder noemde Musk op Twitter de paniek die is ontstaan na het uitbreken van het nieuwe coronavirus 'stompzinnig'.
Ondanks de coronapandemie kan Tesla terugkijken op het beste begin van een jaar ooit. De Amerikaanse automaker zag de omzet in het eerste kwartaal met 32 procent stijgen in vergelijking met een jaar eerder tot bijna 6 miljard dollar. Op kwartaalbasis liep de omzet met een vijfde terug. Verder sloot Tesla het kwartaal af met zwarte cijfers.
De opbrengsten hadden nog hoger kunnen zijn als de coronacrisis niet had gezorgd voor een kink in de kabel bij leveringen, met name aan het einde van het kwartaal toen het coronavirus zich wijd verspreidde.
De gemiddelde prijs van een afgeleverde Tesla viel in het kwartaal lager. Dit is volgens Tesla logisch te verklaren aangezien de meer betaalbare modellen Model 3 en Model Y meer van de band rolden.
De marges op de auto's was volgens Tesla ruim 25 procent en de totale marge van het bedrijf lag op bijna 21 procent. Volgens Tesla is dat voor beide het hoogste niveau in achttien maanden.
De winstgevendheid verbeterde vooral nadat de Chinese Gigafactory van Tesla in bedrijf was. Dat zorgde er onder meer voor dat auto's goedkoper waren om te maken. De brutowinst kwam uit op 1,2 miljard dollar. Dat betekende een stijging op jaarbasis met 118 procent. Onder de streep resteerde een bedrag van 16 miljoen dollar.
Tesla had eerder al gemeld dat afgelopen kwartaal bijna 88.500 auto's waren afgeleverd, 40 procent meer dan een jaar eerder maar een vijfde minder in vergelijking met het slotkwartaal van 2019. De productie werd opgevoerd tot 102.672 auto's, tegenover 77.138 een jaar geleden.
Tesla waagde zich niet aan voorspelling voor het lopende boekjaar, ook vanwege de crisis. Na het tweede kwartaal komt het bedrijf mogelijk wel met een prognose.
Lees meer over Tesla"
- 12 coole eigenschappen van de Cybertruck van Tesla (waarvan de ruiten dus niet onbreekbaar zijn)
- Waarom Audi en Mercedes nerveus worden van de Tesla Model Y
- Kijk eens verder dan de Tesla Model 3: dit zijn drie alternatieven
- Het plan om een Tesla-fabriek te bouwen in Duitsland is niet verstandig – dit is waarom
- Dit zijn de 3 pijlers van de marketingstrategie van Elon Musk