Tesla heeft woensdag goede en ietwat gecompliceerde kwartaalcijfers gepresenteerd – met een winst van 0,71 dollar per aandeel na aanpassing, waaronder een boekhoudkundige wijziging die veel analisten die een groot verlies hadden voorspeld het nakijken gaf.
Tijdens een conference call daarna, beantwoordde Musk vragen over de vraag naar de voor het grote publiek ontwikkelde Model 3 – een auto van 35.000 dollar (32.100 euro) die in maart onthuld werd en op voorhand al 373.000 keer is besteld. Maar die auto zal pas eind 2017 voor het eerst op straat te zien zijn en pas in de loop van 2018 in grote aantallen geproduceerd worden.
De interesse in de Model 3 is groot en Musk noemde het één van de zijn grootste prioriteiten van dit moment.
“De Model 3 is het interessantste productprogramma ter wereld en veel toeleveranciers willen er deel van uitmaken”, zei Musk.
Maar Musk bagatelliseerde zijn inspanningen om de nieuwe auto te promoten en zei dat Tesla aan “anti-verkoop” doet en de auto in elk geval niet actief aan de man brengt.
"Hoe vaak hoor je mij Model 3 noemen?", vroeg hij.
"Alles wat we gedaan hebben was een webcast van een half uur, nadat we wat tweets hebben verzonden", zei hij over de onthulling van de Model 3 in Los Angeles eerder dit jaar. "We wilden niet dat mensen te veel afgeleid worden van ons huidige product."
Tesla voerde hetzelfde "anti-verkoop"-beleid bij de Model X , zoals Musk uitlegde voor de lancering van de SUV vorig jaar. Hij zei dat potentiële klanten die naar een Tesla-showroom kwamen voor de Model X naar de aankoop van een Model S werden toegepraat.
En hoewel Model X voor de prijs van een luxe-auto wordt verkocht, in sommige gevallen ruim boven de 100.000 dollar is Model S ook niet goedkoop - Tesla verkoopt de sedan voor gemiddeld 100.000 dollar.
Tesla heeft niet echt veel auto's staan in zijn showrooms, dus Model 3-klanten worden niet volgens de gebruikelijke methode van autodealers enthousiast gemaakt voor een proefrit om de auto vervolgens direct te kunnen verkopen. (En omdat Tesla niet met franchisedealers werkt, maar in de meeste Amerikaanse staten zelf probeert te verkopen is het zelden mogelijk een proefrit te maken.)
Maar als de vraag naar de Model 3 een indicatie is van de vraag naar Tesla in het algemeen en Musk kan iemand die voor 35.000 dollar een auto wilde kopen overtuigen om voor pak 'm beet 70.000 dollar een Model S te kopen - dan is hij duidelijk de beste autoverkoper die ooit heeft geleefd.
Dus je wil een Seat? Nee, je wil geen Seat. Jij wil een Audi.
Of misschien is het een psychologisch spelletje: Dit is niet de Tesla waarnaar je op zoek bent.
Het is altijd vermakelijk om Musk op deze manier te horen praten. Dichter bij een autoverkoper die gladde praatjes verkoopt, komt hij niet.
Maar vergeet niet. Tesla is een auto-bedrijf. En dat maakt de belangrijkste taak van Musk uiteindelijk toch het verkopen van auto's.
En daar is hij verbluffend goed in.