De Amerikaanse ondernemer Elon Musk heeft een nieuwe hobby: hij wil een tunnel bouwen.

Eind december twitterde Musk dat hij een tunnel wilde graven omdat hij gek werd van alle verkeersdrukte. Afgelopen woensdag twitterde Musk dat hij vooruitgang boekt met zijn tunnelplannen en dat de graafwerkzaamheden binnen een maand of wat van start gaan.

Zoals het er nu naar uitziet, is het tunnelproject echter niet bedoeld om de drukte op de wegen te verminderen, maar voor werknemers van SpaceX om van de parkeerplaats van het bedrijf naar de campus te komen.

Musk twitterde woensdagochtend dat de tunnel op de campus van SpaceX begint, op de kruising Crenshaw Boulevard en Interstate 105, op 5 minuten afstand van Los Angeles International Airport.

Musk overlegt al ongeveer een jaar met gemeenteambtenaren om een tunnel te bouwen onder Crenshaw Boulevard, schrijft The Los Angeles Daily News. Werknemers van SpaceX moeten deze drukke straat oversteken om van de parkeerplaats naar de campus te komen.

Musk heeft geen vergunningen nodig, omdat zijn project begint op eigen grond. Gaat de tunnel echter onder de snelweg door, dan wordt het een ander verhaal.

Toestemming gemeenteraad

Een woordvoerder van de afdeling vergunningen van Los Angeles laat aan Business Insider weten dat bij de afdeling "geen aanvraag bekend is voor de bouw van een tunnel onder een openbare weg. Voor zo'n vergunning is toestemming nodig van de gemeenteraad."

Een woordvoerder van het Californische departement van Transport zei tegen Business Insider dat er geen contact is geweest tussen het departement en Musk over het project. Bij een dergelijk project is namelijk niet alleen de stad Los Angeles betrokken, maar ook de staat Californië. Bovendien gelden er allerlei milieuvoorschriften.

SpaceX noch een ambtenaar van de Californische plaats Hawthorne wilde reageren op Business Insiders verzoek om commentaar.

Waarom een tunnel bouwen?

Musk twitterde dat hij op 17 december besloot een tunnel te bouwen, enkele uren nadat drie werknemers van SpaceX aangereden werden toen ze op weg naar huis Crenshaw Boulevard overstaken.

Volgens de LA Daily News moet de tunnel allereerst de veiligheid van werknemers garanderen. Maar met de tunnel, die zo'n 15 meter diep en 15 tot 30 meter breed moet worden, kan SpaceX zijn materiaal ook beter vervoeren.

Musk suggereerde in zijn tweet echter dat hij een tunnel ambieerde, omdat hij regelmatig vast zat in het verkeer.

"Ik word gek van het verkeer. Ik bouw een boormachine om een tunnel te bouwen en begin met graven," twitterde Musk op 17 december. "Het project zal 'The Boring Company' gaan heten."

Nadat hij de tweet had verzonden voegde Musk 'tunnels' toe aan zijn Twitter-biografie, die al bestaat uit ondernemingen als Tesla, SpaceX en OpenAI.

Musk staat al jaren bekend als voorstander van tunnels om verkeersopstoppingen tegen te gaan. Hij bracht het onderwerp voor het eerst te berde tijdens de radioshow van astrofysicus Neil DeGrasse Tyson in maart 2015.

Tunnels zijn volgens Musk een veel betere oplossing om verkeersproblemen aan te pakken dan vliegende auto's. "Bouw je meer verkeerstunnels, dan heb je geen verkeersopstoppingen meer. In dat geval heb je dus ook geen vliegende auto's nodig", aldus Musk destijds. "Een tunnel functioneert altijd, zelfs bij slecht weer."

Zelfs wanneer SpaceX versneld begint aan het boren op eigen terrein, dan nog moet er gewacht worden op toestemming en vergunningen om onder de openbare weg te graven.

Musk sprak tweemaal met president Trump, die voornemens is om een biljoen dollar te investeren in infrastructurele projecten - eenmaal in New York met andere CEO's uit de techwereld en recentelijk in het Witte Huis om met andere topmannen te praten productie in Amerika.

Door zijn functie als adviseur van Trump heeft Musk wellicht een streepje voor bij de nieuwbakken president. Helemaal wanneer zijn tunnelplannen Amerikaanse banen opleveren.