Tesla-topman Elon Musk wil dat de Tesla Gigafactory bij Berlijn de grootste fabriek van accu’s ter wereld wordt.
Het is de bedoeling dat er jaarlijks accu’s met een capaciteit van 250 gigawattuur worden geproduceerd. Tesla zou daarmee vier miljoen voertuigen kunnen uitrusten.
Critici plaatsen kanttekeningen bij de plannen voor de Gigafactory, onder meer vanwege waterverbruik en het kappen van bossen.
Topman Elon Musk van Tesla heeft grootse plannen voor de Gigafactory van zijn bedrijf bij Berlijn. Niet alleen moeten er duizenden elektrische auto’s worden gebouwd, het moet wat Musk betreft ook de grootste fabriek van batterijcellen ter wereld worden, en de basis van een speciale Tesla voor de Europese markt.
Maar heeft de ondernemer daadwerkelijk een uitgewerkt plan, of zijn de aankondigingen eerder bedoeld om aandacht te trekken?
Volgens Musk is het de bedoeling dat jaarlijks batterijcellen met een capaciteit van 250 gigawattuur worden geproduceerd onder de rook van Berlijn. Tesla zou daarmee vier miljoen voertuigen kunnen uitrusten.
De autobouwer heeft echter nog geen vergunning aangevraagd voor de batterijproductie in Grünheide. Ook de benodigde infrastructuur is er nog niet.
Niet iedereen in de deelstaat Brandenburg, waar Grünheide ligt, is enthousiast over de plannen van Musk. De Tesla-topman was dinsdag in Berlijn om de Axel Springer Award in ontvangst te nemen, een prijs voor innovatie.
Michael Ganschow, hoofd van milieubeweging Groene Liga in Brandenburg, uitte in de Duitse krant Handelsblatt kritiek op de voorgenomen uitbreiding van de gigafabriek, die nog niet is geopend. De productie van de batterijen kan volgens hem leiden tot een toename van het al hoge waterverbruik in het grondwaterbeschermingsgebied.
Vraag naar batterijen voor elektrisch vervoer loopt echter sterk op. Duitse producenten als Volkswagen en Daimler zijn zich hier ook van bewust en spelen hier met de bouw van hun eigen fabrieken op in. Volgens deskundigen zou een batterijfabriek in Grünheide geleidelijk worden uitgebreid met modules van elk acht gigawattuur. De vestiging zou op zijn vroegst in 2024 in gebruik worden genomen.
1,3 miljoen vierkante meter en 20.000 banen
Wie de grootste accufabriek ter wereld wil bouwen, heeft voldoende ruimte nodig. Een vergelijking van de voorgenomen capaciteit van 250 gigawattuur met de omvang van de Gigafactory van Tesla in de Amerikaanse staat Nevada wijst uit dat de vestiging bij Berlijn 1,3 miljoen vierkante meter zou moeten beslaan. Volgens Handelsblatt zou de fabriek 20.000 banen opleveren.
De ruimte en de benodigde vergunningen ontbreken echter nog. Het energieverbruik van de vestiging zou ook drastisch stijgen door de productie van batterijen. Volgens netwerkbeheerder Eon zou de autofabriek alleen al een energiebehoefte hebben van 100 megawatt.
Omwonenden en milieubeschermers hebben al sinds het begin van het project kritiek op de Gigafactory. Tesla heeft onlangs toestemming gekregen van de deelstaat Brandenburg om nog eens 82,8 hectare aan bos te kappen. Hoewel de bouwvergunning nog niet binnen is, betekent die kapvergunning volgens critici dat de fabriek er komt.
Tegenstanders van het project hielden dinsdagavond een demonstratie bij de Axel Springer toren, waar Musk zijn prijs in ontvangst nam.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland