De Tesla Model 3 moet de eerste betaalbare elektrische auto voor de middenklasse worden, als het aan topman Elon Musk van de Californische autobouwer ligt. Maar vooralsnog worstelt Tesla zwaar met het opstarten van het productieproces.
Begin april bleek dat Tesla zijn productiedoelstelling voor de nieuwe Model 3 niet heeft gehaald. Het Amerikaanse bedrijf vervaardigde eind maart 2.020 elektrische voertuigen per week van dat model. Tesla had eerder aangegeven dat dat er aan het einde van het eerste kwartaal 2.500 per week moesten zijn. In totaal zijn er naar schatting wereldwijd al meer dan een half miljoen exemplaren van de Model 3 besteld.
Afgelopen vrijdag ging Elon Musk bij het programma CBS This Morning in op de problemen bij het opschalen van de productie van de Model 3. Daarbij werd Musk gevraagd naar de kritiek van auto-experts dat Tesla bij de eindassemblage te veel heeft vertrouwd op automatisering. “Ja, daar ben ik het mee eens” , gaf Musk aan.
Later op de dag kwam Musk via twitter terug op de discussie over inzet van robots. “Ja, Tesla heeft een fout gemaakt met excessieve automatisering. Om precies te zijn: dat was mijn fout. We hebben het belang van menselijke arbeid onderschat.”
Musk overziet het productieproces van de Model 3
Musk heeft nog niet aangegeven of Tesla plannen heeft om de balans tussen de inzet van robots en monteurs anders in te richten. Een woordvoerder van het bedrijf wilde verder geen commentaar geven. In de fabriek in Fremont waar de Model 3 wordt gemaakt, werken 10.000 werknemers.
Musk heeft de Model 3 altijd als een lange-termijnproject gezien voor Tesla, dat in de eerste jaren van zijn bestaan vooral luxe elektrische auto's heeft gemaakt, met relatief kleine productie-aantallen.
Tegenover CBS zei Musk dat hij sinds begin dit jaar direct leiding geeft aan de productie van de Model 3. Hij heeft nachten doorgebracht in de fabriek om te zorgen dat doelen worden gehaald.
Bekijk hieronder het filmpje van CBS.