• Elon Musk heeft eigenhandig de productie van de Model 2 tegengehouden, zo meldt techsite The Information.
  • De CEO van Tesla wilde dat alle aandacht naar de zelfrijdende Robotaxi zou gaan, terwijl deze pas over een aantal jaar geld oplevert.
  • Interne berekeningen van Tesla zouden aantonen dat de Model 2 op korte termijn juist winstgevend kan worden.
  • Lees ook: 3 dingen die Tesla moet doen om een comeback te maken

CEO Elon Musk van Tesla zou naar verluidt eigenhandig een stokje gestoken hebben voor de productie van een relatief goedkope Tesla, die doorgaans de Tesla Model 2 wordt genoemd. Musk zou de voorkeur geven aan de bouw van de Robotaxi, de zelfrijdende taxi die later dit jaar op Amerikaans asfalt testritten moet gaan maken.

Dat meldt het doorgaans goed ingelichte platform The Information op basis van ingewijden.

Dit alles zou voortkomen uit een groeiende desinteresse voor elektrische auto’s bij Musk en zijn wens om Tesla om te bouwen tot een AI-bedrijf. Musk zou al jaren geen oren meer hebben naar het ontwikkelen van nieuwe modellen. Volgens het rapport zou hij bij de ontwikkeling van de Model Y er al op aangestuurd hebben om er een autonoom voertuig van te maken zonder stuur en zonder pedalen.

Pas toen hij er meerdere keren op gewezen was dat FSD (Full Self-Driving, de beta-software waaronder Tesla’s semi-autonoom kunnen rijden) niet op tijd klaar zou zijn, gaf Musk schoorvoetend toe. Hij geloofde niet dat de auto het succes zou worden dat hij werd. De Model Y was in 2023 en 2024 de bestverkopende auto ter wereld.

Musk bleek begin vorig jaar niet van gedachten te zijn veranderd door het succes van de Model Y. In een meeting die hij in februari 2024 organiseerde, trok de CEO een dikke streep door de plannen voor het goedkopere Tesla-model dat hij in 2020 had aangekondigd. De Model 2 zou niet gemaakt worden, want Musk eiste dat het bedrijf zich zou richten op de ontwikkeling van de Robotaxi.

Musk sloeg adviezen over winstgevendheid Model 2 in de wind

Het opmerkelijk is dat Musk de aanbevelingen van de andere topmensen binnen Tesla in de wind sloeg. Uit interne berekeningen bleek dat er van de Model 2, zoals de auto algemeen bekend staat, op korte termijn miljoenen verkocht konden worden. Dat zou Tesla een enorme financiële boost geven.

De Robotaxi van Tesla
De Robotaxi van Tesla
Tesla

De Robotaxi brengt daarentegen een heel ander financieel plaatje mee. Op aandringen van Musk werden hier eenvoudige berekeningen voor uitgevoerd.

Zo ging men uit van de aanname dat het Amerikaanse autoverkoop met een factor vijf zou krimpen door de komst van de Robotaxi. De zelfrijdende auto zou namelijk vijf keer meer in gebruik zijn dan reguliere auto's. Ook gingen interne scenario's bij Tesla er vanuit dat er op zo'n 25.000 dollar aan omzet per verkochte Robotaxi gerekend kon worden. Daar zou dan nog zo'n 75.000 dollar bij komen aan extra inkomsten uit onder andere het deel dat Tesla zich zou toe-eigenen van elke taxirit met de autonome auto.

Door deze aanname bleef er een potentiële markt van drie miljoen verkochte Robotaxi's per jaar over. Maar daarin moest nog gesneden worden, want de auto is niet voor iedereen geschikt. Zo verwachtten de eigen analisten van Tesla bijvoorbeeld dat grote gezinnen en mensen die in afgelegen gebieden wonen, waarschijnlijk geen Robotaxi zullen kopen. Het verkooppotentieel daalde hierdoor naar veel minder dan een miljoen. En daarbij was de concurrentie met andere aanbieders als Waymo nog niet meegenomen.

Uiteindelijk gaven zelfs de meest optimistische berekeningen geen positief toekomstbeeld: de Robotaxi zou naar alle waarschijnlijkheid nog vele jaren rode cijfers schrijven.

Volgens de ingewijden sloeg Musk deze scenario-analyses in de wind. Hij zou gezegd hebben dat zelfs de beste analyses de overduidelijke voordelen van de Robotaxi missen.

De introductie van de Model 2 en de Robotaxi zouden elkaar steunen

Mogelijk het opmerkelijkste aan dit hele verhaal is dat er geen enkele reden was voor Musk om de Model 2 te schrappen. De top van Tesla zou de CEO aangespoord hebben om zowel de goedkopere elektrische auto als de Robotaxi te bouwen, stelt The Information. De twee auto's worden gefabriceerd op hetzelfde onderstel, waardoor er extra efficiëntie behaald zou kunnen worden. Ook zou de verkoop van de Model 2 genoeg inkomsten opleveren om de verliezen van de Robotaxi te kunnen compenseren.

Intern zou er ook helemaal niemand zich tegen de Robotaxi uitgesproken hebben.

Musks vasthoudendheid inzake de Robotaxi is volgens bronnen die The Information sprak, niet heel vreemd. Musk zou een modus operandi aanhouden waarbij hij van het ene naar het andere grote uitdagende project wil springen. Voor Tesla was de uitdaging om de wereld aan de elektrische auto te krijgen, iets wat is gelukt. Nu zouden AI en robotica vooral de aandacht van Musk krijgen.

Het zou ook de achterliggende reden zijn dat Tesla het, op de Cybertruck na, al jaren moet doen met een beperkt aanbod van modellen. Musk zou er zelfs op hebben aangespoord om in plaats van een Model 2, de Model 3 en Model Y goedkoper te maken door ze minder goed uit te rusten.

Op dit moment ziet de toekomst van Tesla er op korte termijn niet heel rooskleurig uit. De verkoop zakt al maanden achter elkaar in en er zijn geen tekenen dat deze dalende trend keert. Ironisch genoeg zou de introductie van een goedkoper volume-model kunnen helpen om het tij te keren, stellen diverse experts en analisten.

LEES OOK: Analist Dan Ives verlaagt zijn koersdoel voor Tesla aanzienlijk, omdat het bedrijf een ‘politiek symbool’ is geworden