Topman Elon Musk van Tesla is enthousiast over de productie van het zo geteisterde Model 3 – in tegenstelling tot de “productiehel” waar hij eerder over sprak.
Maar uit een interne mail in handen van zakenzender CNBC blijkt dat hij ook niet overloopt van het vertrouwen, want hij benadrukt daarin dat er nog veel te doen is wil Tesla zijn eigen doelstelling halen om vanaf eind juni 5.000 auto’s per week te produceren.
“All parts of the Model 3 production system are now above 500 and some are almost at 700 cars already”, schrijft Musk in zijn e-mail.
Hij zegt dat er ook nog drastische verbeteringen nodig zijn “in paint shop output, GA3, bringing up the new GA4, End of Line and Module Zone 4 at Giga” en dat “we also need to achieve sustained, 700+ per week on the body line.”
Musk doelt daarmee op het spuiten van de auto’s en de assemblagelijnen in de fabriek in Fremont. De productiecapaciteit zal misschien toenemen, maar dat betekent niet dat Tesla op betrouwbare wijze de gewenste aantallen Model 3 van de lopende band kan laten rollen.
Zo zijn "GA3" en "GA4" algemene assemblagelijnen waar de verschillende onderdelen van Model 3 zeven dagen per week en 24 uur per dag in elkaar worden gezet. Tesla heeft flinke problemen gehad met het automatiseren van de assemblage van Model 3 en draait nu twee parallelle lijnen, plus een nieuwe vierde lijn die nu geïnstalleerd wordt en nog operationeel moet worden.
Te ambitieus?
Het bedrijf heeft die veranderingen lopende het productieproces doorgevoerd en dat is ongebruikelijk in de autoindustrie. Normaal gesproken bouwt een autofabrikant een productielijn en test die uitvoerig voordat er significante aantallen auto's doorheen gaan.
Bij Model 3 leidde de afwijkende manier van aanpak in het begin tot grote problemen en begon Tesla zich te realiseren overambitieus te zijn geweest bij de het stellen van de productiedoelen.
In "Module 4 at Giga" worden de accu's van Model 3 geïnstalleerd. Tesla kan de auto's in Fremont natuurlijk niet afmaken zonder voldoende accu's uit Nevada waar de Gigafactory staat. Sinds vorig jaar was dat een enorme bottleneck voor het bedrijf, waardoor er veel minder nieuwe auto's geproduceerd konden worden dan voorspeld.
Als het systeem 500 auto's per dag kan produceren dan is dat 3.500 per week en daarmee zou Tesla nog steeds flink achterblijven bij de eigen doelstelling van 5.000 per week. Vandaar waarschijnlijk de mail van Musk.
Maar de automaker gaat hoe dan ook met volle kracht proberen de productiedoelstellingen te halen. De vraag versneld kan blijven opschalen. Tesla wil geen commentaar geven op de e-mail en de laatste stand van zaken.