Uit de koker van de oprichter van luchtvaartmaatschappij easyJet komt een niet aflatende stroom van nieuwe easyBedrijven. Woensdag lanceerde Stelios Haji-Ioannou easyFoodstore, waar alle artikelen 25 pence kosten. De eerste dag was een enorm succes.

De easyFoodstore in Londen blijft morgen dicht. Dat staat te lezen op de website van de tot nu toe enige winkel in de formule, die woensdag voor het eerst open was. “De reden is dat door de enorme publiciteit voor onze 25 pence-promotie, we wachtrijen hadden van klanten. Daardoor hebben we al onze voorraad verkocht op 3 februari.”

Het succes van de winkel op dag één is ogenschijnlijk een goed teken, maar experts twijfelen of easeFoodstore op de lange termijn succesvol kan zijn.

De Britse krant The Guardian beschrijft een moeizame ochtend in de winkel. De eerste easyFoodstore ligt aan ‘een grauw stuk van de vastgelopen North Circular Road’ in Brent, waar het beroemde Wembley-stadion ligt, en een half uur rijden van Piccadilly Circus. De klanten druppelen volgens de krant binnen in plaats van elkaar te verdringen.

De winkel heeft slechts 76 verschillende artikelen in het assortiment en ze kosten allemaal 25 pence. Op termijn moet die prijs omhoog gaan, maar tot ver boven de 50 pence (ongeveer 75 eurocent) zullen de meeste prijzen niet stijgen.

Lijst van mislukkingen

Lowcost-luchtvaartmaatschappij easyJet is het bekendste paard in de stal van Stelios Haji-Ioannou. De Grieks-Cypriotische Brit is één van de rijkste ondernemers op aarde. Hij streek vorig jaar naar verluidt 77 miljoen pond aan dividend op van easyJet, waarin hij nog een belang heeft van 35 procent.

EasyGroup is het bedrijf waarin Haji Ioannou zijn ondernemingen heeft ondergebracht, steevast prijsvechters voorzien van de kenmerkende wit-oranje kleurstelling: easyHotel, easyBus, easyGym en zo nog een handvol.

Het is voor Haji-Ioannou te hopen dat de easyFoodstore zijn succesvollere merken achterna gaat. Want de lijst met mislukkingen is bijna net zo lang. Een eenzame easyCinema sloot na drie moeilijke jaren zijn deuren in Milton Keynes. In Nederland konden consumenten een blauwe maandag bellen met easyMobile.

Concurreren met Aldi en Lidl

Experts zijn tegenover The Guardian niet optimistisch over de easyFoodstore. Hoewel de klanten aanvankelijk getrokken zullen worden door de extreem lage prijzen, moet daar wel wat tegenover staan. Want terwijl klanten 'deserteerden' naar Lidl en Aldi vanwege de prijs, blijven ze er kopen omdat de kwaliteit goed is, weet Andrew Stevens van denktank Verdict Retail. "Om klanten van de discountsupers buit te maken, zal easyFoodstore producten van dezelfde of betere kwaliteit moeten aanbieden voor nog lagere prijzen. En dat zal moeilijk zijn zonder een aanzienlijke schaalvergroting."

De markt voor de easyFoodstore is de laag in de Londense samenleving die zich zelfs boodschappen van Lidl of Aldi nauwelijks kan veroorloven. Maar wellicht is het Stelios Haji-Ioannou helemaal niet te doen om geld te verdienen met de easyFoodstore. Hij geeft immers ook al jaren voedseldonaties aan arme consumenten in Griekenland en Cyprus.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl