Eten of gegeten worden. Dat lijkt wel het credo in krantenland. Woensdag maakte
de Telegraaf Media Groep (TMG) bekend dat het de Nederlandse editie van het
gratis dagblad Metro overneemt. Na de kater die ze aan de Basisweg in
Amsterdam vast hebben overgehouden aan de overname van Hyves, is dit een
aankoop waar TMG in de toekomst vast veel plezier aan kan beleven.
Allereerst zijn er natuurlijk een aantal kostenvoordelen die de uitgever van
onder meer De Telegraaf en Sp!ts kan behalen. Zo kunnen de kranten samen
gedrukt en verspreid worden en dat scheelt flink in de kosten. Ook al zal
Metro zijn eigen redactie houden, in de nieuwe constellatie zullen er wel
arbeidsplaatsen gaan verdwijnen, al kon bestuursvoorzitter Herman van
Campenhout nog niet zeggen hoeveel.
Strategisch slim
Naast de zo duidelijke kostenvoordelen, is de aankoop van TMG ook strategisch
een handige zet. Na het verdwijnen
van De Pers eerder dit jaar, zijn Sp!ts en Metro de enige overgebleven
gratis kranten in ons land. Gezamenlijk bereiken ze zo’n 2,3 miljoen,
voornamelijk jonge lezers.
De beide ’treinkranten’ hebben een eigen smoel dat een verschillend
lezerspubliek trekt. Hierdoor ligt het voor de hand dat beide titels in
ieder geval voorlopig apart blijven bestaan. Naar adverteerders toe staat
TMG met de aankoop van Metro nu een stuk sterker. Wie wil adverteren in een
gratis dagblad kan nu echt niet meer om TMG heen, en dat zal de prijzen van
advertenties in de twee titels waarschijnlijk opdrijven.
Gezien het feit dat zowel TMG als Metro bij de presentatie van de laatste
financiële resultaten aangaven last te hebben van tegenvallende advertentie
inkomsten, zal dit zeer welkom zijn.
Metro International
De gratis krant Metro is onderdeel van Metro International, een Zweedse
mediamaatschappij. De krant verschijnt in 19 landen over de gehele wereld en
in 15 talen. De afgelopen jaren heeft Metro echter verschillende Europese
edities opgedoekt of van de hand gedaan.
Het eerste kwartaal van dit jaar was
niet zo succesvol voor Metro in ons land. Een reorganisatie en tegenvallende
advertentie-inkomsten drukten de Nederlandse uitgave zelfs in de rode
cijfers.
Geld verdiend met de krant
Met al die slechte berichten over stagnerende advertentie-inkomsten, zou je
zeggen dat TMG zijn handen niet wil branden aan een verliesgevend, papieren
krantje. De toekomst ligt toch bij de digitale media?
Toch wordt er nog altijd meer geld verdiend met het uitgeven van 'ouderwetse'
kranten dan online. Uit de resultaten van TMG over 2011 blijkt
dat de groep ruim 40 procent van zijn opbrengsten haalt uit de landelijke
dagbladen. Bovendien is volgens deskundigen van onder meer ABN
Amro het omslagpunt voor de transitie van papier naar digitaal nog niet
in zicht. We lezen dus per saldo nog liever van papier dan van een scherm.
Voorlopig is het dus niet zo gek om nog in te zetten op een papieren krant.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl