Alphabet, de internationale autoleasedivisie van BMW, neemt ING Car Lease over
voor 700 miljoen euro in contanten. De deal komt niet echt als een
verrassing.
ING bevestigde in juni al dat ze ING Car Lease in de etalage had gezet. Niet
omdat het moest van de Europese Commissie, maar simpelweg omdat ING weer
terug wil naar haar roots: bankieren. Het runnen van een autoleasebedrijf
past daar niet bij. Na de recente verkoop van de Amerikaanse dochter ING
Direct USA, geeft de bank de indruk dat het wat meer gas geeft met het
transformatieplan.

Feestje van banken en autofabrikanten
Met de overname stijgt Alphabet met stip in het lijstje van grootste
autoleasemaatschappijen in Nederland én in Europa. Uit cijfers
van de Nederlandse Vereniging van Autoleasemaatschappijen blijkt dat ING
Car Lease vorig jaar de nummer drie was in de Nederlandse markt. Bovendien
is de maatschappij ook in zeven landen buiten onze landsgrenzen actief. De
grote spelers in deze markt zijn overigens vrijwel allemaal gelieerd aan
banken of aan autofabrikanten.

Kapitaalintensief
Dat veel leasemaatschappijen zoals Athlon (Rabobank), Arval (BNP Parias) en
ING Car Lease gelieerd zijn aan banken is niet verwonderlijk. Het runnen van
een autoleasemaatschappij is namelijk een behoorlijk kapitaalintensieve
bezigheid. De maatschappij koopt immers zelf de auto’s die het middels een
leasecontract vervolgens als het ware verhuurt aan zijn klanten.

Dichterbij de klant
Vanuit autofabrikanten is het ook goochem om in de leasebusiness te stappen.
Uit cijfers van de Nederlandse
Vereniging van Autoleasemaatschappijen
blijkt dat 41 procent van de
nieuwe wagens die verkocht worden, een auto van de zaak is. In het gros van
de gevallen een leasebak dus.
Met het overnemen van een leasemaatschappij, neem je als fabrikant als het
ware een speler in de keten naar de eindgebruiker van je product over. Dit
scheelt weer een partij die geld moet verdienen en is qua kosten dus
interessant. Volkswagen is met Leaseplan al een belangrijke speler die dit
heeft gedaan.

Sporen van de crisis
Ook aan de leasemarkt is de crisis niet onopgemerkt voorbijgetrokken. Gezien
de strengere kapitaaleisen die er voor de banken gaan gelden, is het niet
verrassend dat ze eens kritisch kijken naar hoe ze kun kapitaal gebruiken.
De grootte van de balans
(op 31 december 2010) van ING Car Lease is met 3,5 miljard euro niet gering.

Bovendien zijn tijdens de crisis de prijzen voor tweedehandsauto's flink
gedaald en kregen maatschappijen minder geld terug voor auto's die na afloop
van de leasetermijn werden ingeleverd.

Daarbovenop komt dat de autoleasemarkt geen sterke groeimarkt meer is. Vorig
jaar daalde het aantal leaseauto's in Nederland: van 703.500 tot 682.400.
Voor dit jaar wordt wel weer een beetje groei verwacht.

Zuinigheid belangrijk
De opbrengsten zullen dus waarschijnlijk niet sterk toenemen. Om meer geld te
verdienen ligt het dus voor de hand om te gaan snijden in de kosten. Dat
Alphabet van BMW graag plankgas wil geven om te groeien is in dat opzicht
niet zo gek. Hoe groter je bent, hoe meer je kunt profiteren van
schaalvoordelen. Met ING Car Lease voegt Alphabet 240.000 auto's toe aan de
eigen 300.000.

Wellicht dat we in de toekomst dus nog wel meer overnames zullen zien in deze
sector. Aan de andere kant van de Noordzee zou General
Electric
druk in gesprek zijn met Royal Bank of Schotland om Lombard
Vehicle Management, een van de grootste autoleasemaatschappijen van Groot
Brittannië, over te nemen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl