Nu het moederbedrijf van UPC definitief uit de race is voor de overname van Kabel Deutschland, ligt het voor de hand dat het kijkt naar Ziggo. De kabelaar is een logische overnameprooi.

Ziggo komt donderdag met resultaten over het tweede kwartaal, ruim een jaar nadat het kabelbedrijf naar de beurs ging voor 18,50 euro per aandeel. Inmiddels bevindt de koers zich al drie weken boven de 30 euro. De beursgang is dus een succes te noemen.

Maar zestien maanden na de eerste notering ziet het ernaar uit dat Ziggo geen lang leven op de beurs beschoren zal zijn. De banden met kabelaar UPC zijn dermate innig dat een overname door het moederbedrijf van UPC, Liberty Global, voor de hand ligt.

Nu het afhaakt in de strijd om Kabel Deutschland, wil eigenaar John Malone met name in Zuid-Europa op overnamepad. Ziggo wordt echter al geruime tijd gezien als overnameprooi. Analisten van ABN Amro zinspeelden daar al op. Door beide bedrijven samen te voegen zou Liberty Global aanzienlijke synergievoordelen kunnen behalen.

Klanten lopen weg

Dat is geen slecht idee in een markt waarbij het lastiger wordt om de marges op peil te houden. De manier waarop de kabelaar vorig jaar nog zei geld te gaan verdienen, lijkt al achterhaald.

Bij de beursgang stelde Ziggo dat de zogenoemde triple play (bellen, internet en tv) en betaaltelevisie voor een stabiele inkomstenstroom zouden zorgen. Het behouden van klanten met een alles-in-1 bundel blijkt echter lastig. Het aantal opzeggers steeg naar 6,2 procent in de eerste drie maanden van dit jaar. Om klanten beter aan zich te binden kwam het bedrijf dit voorjaar met een nieuw loyaliteitsprogramma.

Netflix naar Nederland

Ook de komst van Netflix naar Nederland later dit jaar zal Ziggo vast niet onberoerd laten. Met Netflix kun je voor 7,99 euro per maand films en series bekijken via een online stream.

Ziggo heeft dan wel laten weten Netflix te omarmen door de dienst via de Ziggo-app door te geven, maar het zal toch een bittere bijsmaak geven. In de VS was de komst van Netflix voor veel mensen reden om hun abonnementen op betaalzenders op te zeggen.

Ook al is het afnemen van een abonnement op een pakket aan betaalzenders in ons land minder gebruikelijk dan in de VS, de dienst zal zeker en vast klanten wegtrekken bij dergelijke abonnementen.

Aanval op KPN met wifi

Ziggo heeft wel goede kansen om een rol van betekenis te spelen op de telecommarkt door een landelijk netwerk van wifi-hotspots uit te rollen. Dat werkt zo: het signaal van een modem van een Ziggo-klant wordt gedeeltelijk opengezet voor andere klanten van de kabelaar. Zelf kun je dan als klant wanneer je ergens anders bent gebruikmaken van het wifi-signaal van andere Ziggo-klanten en zo gratis mobiel internetten.

Ziggo heeft in zijn eentje echter geen landelijke dekking. Daarom wil het bedrijf graag samen met UPC optrekken. Gezamenlijk hebben de twee namelijk wel een netwerk dat bijna heel Nederland bestrijkt. Het voornemen is er bij beide bedrijven, de deal is echter nog niet helemaal in kannen en kruiken.

Straks ook mobiel bellen?

Samen zouden de twee de Nederlandse markt flink kunnen opschudden. En dat is nodig, want Nederland is relatief duur met mobiele databundels, becijfers de OESO recent. Ons land mist een  jong telecombedrijf dat de concurrentie scherp houdt door om de zoveel tijd nieuwe, innovatieve aanbiedingen te doen.

Frankrijk heeft in Free wel zo’n ‘rare aanbieder’. Afgelopen jaar startte de internetprovider Free ook met het aanbieden van mobiele telefonie, waarbij het telecombedrijf onbeperkt bellen en mobiel internet aanbood voor bodemprijzen van 20 euro per maand, de helft van wat concurrenten als Orange, SFR en Bouyges vragen. Het zijn tarieven waar we hier in Nederland alleen nog van kunnen dromen. Inmiddels heeft Free 5,4 miljoen mobiele klanten, waarop in 2012 wel een verlies van 46 miljoen euro werd geleden.

UPC en Ziggo probeerden al voorzichtig stappen te zetten op de telecommarkt. Ze boden samen mee op de veiling voor 4G-frequenties, maar de combinatie viste achter het net. Het bedrijf heeft echter wel (weer samen met UPC) een licentie voor 2,6GHz-netwerk.

Overnameprooi

Zoals alle manieren waarop UPC en Ziggo elkaar aanvullen en al samenwerken illustreren, zijn de banden tussen de twee erg innig. Zo innig zelfs dat er al maanden gespeculeerd wordt over een huwelijk.

Nu het moederbedrijf van UPC definitief uit de race is voor de overname van Kabel Deutschland, ligt het voor de hand dat de ogen meer op Ziggo gericht zullen zijn. Het bedrijf vergrootte zijn belang in de kabelaar dit voorjaar al en heeft nu 18 procent van de aandelen Ziggo in handen. Wanneer het aangroeit tot 30 procent moet Liberty Global een bod doen op de rest van de uitstaande aandelen.

Of het dit jaar al tot een samensmelting komt is zeer de vraag, maar uiteindelijk lijkt het onvermijdelijk. Alleen de mededingingsautoriteit zou dan nog roet in het eten kunnen gooien.

Lees ook op Z24

Errol Keyner: Ziggo zeperd voor beleggers?

Eline Ronner: zo valt Ziggo KPN aan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl