Twitter komt woensdag nabeurs voor het eerst sinds de beursgang met kwartaalresultaten. Het is de eerste test van de geloofwaardigheid van het verdienmodel van de microblogdienst.
Apetrots stonden de vier mannen achter Twitter op de foto bij de beursgang op 7 november. Oprichters Jack Dorsey, Biz Stone en Evan Williams poseerden gebroederlijk met topman Dick Costolo.
Voorlopig hebben ze alle reden om trots te zijn. Twitter wilde koste wat kost een domper voorkomen zoals bij het beursdebuut van Facebook, waarbij er technisch van alles misging en de introductieprijs te hoog bleek.
Dat lijkt te zijn gelukt. Twitter’s introductieprijs was met 26 dollar aan de voorzichtige kant, maar daardoor bleef een echec uit. Sterker nog, de stemming zat er bij beleggers goed in de afgelopen drie maanden. De waarde van het aandeel is flink gestegen tot ruim 66 dollar aan de vooravond van de resultaten.
Verwachtingen vierde kwartaal
Analisten rekenen er voor de laatste drie maanden van vorig jaar niet op dat Twitter winst heeft gemaakt. Dat heeft het tot nu toe nog nooit gedaan, omdat het bakken geld uitgeeft om meer mensen aan het twitteren te krijgen. Naar verwachting zal Twitter niet eerder dan 2015 zwarte cijfers schrijven.
Over de eerste negen maanden van 2013 leed Twitter een verlies van ruim 133 miljoen dollar. De verwachting van analisten is dat daar het afgelopen kwartaal nog eens ruim 17 miljoen dollar bij is gekomen. Er wordt gerekend op een omzet van 217 miljoen dollar in het vierde kwartaal.
De gestegen beurskoers geeft blijk van enorme verwachtingen van beleggers over de toekomstige verdiencapaciteit van het bedrijf. Toch zijn er tekenen dat het sentiment weleens kan keren.
Advertenties: kunst van het richten
Net zoals bij andere socialemediabedrijven, drijft Twitter op advertentie-inkomsten. Die zijn goed voor ruim 80 procent van de omzet. Daarbij kan het jonge bedrijf nog veel stappen zetten op het gebied van gericht adverteren. Twitter schiet nu nog te veel met hagel; het moet zich omvormen tot een scherpschutter om de kassa harder te laten rinkelen.
In december lanceerde het daarom nieuwe advertentiemogelijkheden. Adverteerders kunnen hun reclames nu beter afstemmen op trefwoorden in tweets. Hoe werkt dat? De adverteerder geeft aan dat hij wil adverteren op de trefwoorden “love coffee”. Het nieuwe advertentiesysteem is slim genoeg om ook soortgelijke termen als “luv coffee”, “adore coffee” en “loving latte” te vinden.
Nog veel belangrijker is de toevoeging van tailored audiences. Daarmee kunnen adverteerders gericht adverteren in de tijdlijn op basis van de websites die je hebt bezocht. Die promoted tweets krijgen die informatie van de cookies die op je eigen computer opgeslagen worden tijdens het surfen.
Beleggers waren razend enthousiast. Het aandeel schoot omhoog na de nieuwe advertentiemogelijkheden. Interessant is of dit voor iets meer omzet heeft gezorgd in het vierde kwartaal.
Minder afhankelijk van de VS
Een ander punt van aandacht bij de kwartaalcijfers is de geografische spreiding van de inkomsten. Twitter verdient bijna al zijn geld in de VS terwijl slechts iets meer dan de helft van alle gebruikers hiervandaan komt.
Niet voor niets was één van de voornemens van het bedrijf bij de beursgang om meer geld buiten de VS te verdienen. Het is de vraag of dat het afgelopen kwartaal al gelukt is.
Groei in gebruikers nodig
Het aantal dagelijks actieve gebruikers zal tevens onder het vergrootglas gelegd worden. Eind 2012 telde Twitter nog 160 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Bij de beursgang waren dat er zo'n 232 miljoen.
Dat is ongeveer een vijfde van het aantal mensen dat dagelijks op Facebook zit. Bovendien zijn er zorgen dat de groei in het aantal mensen dat de microblogdienst gebruikt ernstig aan het vertragen is. De omvang van de groep gebruikers moet fors stijgen wil Twitter alle verwachtingen waarmaken.
Bij de beursgang stelde Twitter dat het geld dat met de beursgang werd opgehaald vooral zou worden gebruikt om meer gebruikers buiten de Verenigde Staten te trekken. Het is de vraag in hoeverre dat het afgelopen kwartaal gelukt is. In ons land ging het de afgelopen maanden bergafwaarts met het Twittergebruik. Uit een rapport van marktonderzoeker GfK van afgelopen december bleek dat zowel het aantal bezoeken als het aantal berichten via de dienst in ons land daalde. Het aantal Nederlanders met een Twitteraccount bleef wel stabiel op 3,5 miljoen.
Als klap op de vuurpijl heeft Twitter last van nep-accounts. Het bedrijf schat dat minder dan 5 procent van de totale schare aan tweeps nep is. Twee Italiaanse onderzoekers kwamen eerder echter tot een minder forissante schatting van 9 procent. Het bedrijf ontwikkelt allerlei manieren om nepperds te weren. Het blijft echter lastig te controleren in hoeverre Twitter hierin succesvol is.
Hangen er dan alleen maar donkere wolken boven de resultaten van Twitter? Gelukkig niet.
Alternatieve manieren om geld te verdienen
Een uniek voordeel van Twitter is dat het informatie over de algemene stemming van groepen gebruikers kan geven op een specifiek tijdstip, plaats of onderwerp. Onlangs introduceerde Reuters al binnen zijn eigen Eikon-terminals een dienst waarmee analisten kunnen kijken wat het Twitter-sentiment is over een bepaald aandeel.
Door tegen betaling andere bedrijven te helpen met het integreren van dit soort toepassingen zou Twitter een nieuwe bron van inkomsten kunnen aanboren. Al in 2011 lanceerde Derwent Capital Markets een hedgefonds dat Twitter gebruikt om op te handelen. Ondanks het feit dat het fonds grof geld verdiende, werd het na een jaar opgedoekt. Toch illustreert het een kans om geld te verdienen door de constante stroom aan Tweets te analyseren.
Lees ook
Twitter doet geen Facebookje: beursgang lijkt voorlopig succes
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl