Eindelijk is bekend wie er schuilgaat achter het pseudoniem Elena Ferrante, de Italiaanse bestsellerauteur van de Napolitaanse romans.
Ferrante publiceerde haar eerste boek in 1992 en werd dit jaar uitgeroepen door het tijdschrift Time tot één van de honderd invloedrijkste mensen op aarde. Net als zangeres Adele, de Russische president Poetin en onze koningin Máxima.
Met name de boeken uit de Napolitaanse romans hebben de mythische status van de schrijfster verder vergroot. Er ontstond Ferrante-koorts. Van de boeken, die oorspronkelijk in het Italiaans zijn geschreven, zijn wereldwijd meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht.
In Nederland komt na De geniale vriendin (2013), De nieuwe achternaam (2015) en Wie vlucht en wie blijft (2016) op 10 oktober het vierde en laatste deel in de reeks uit: Het verhaal van het verloren kind.
De boeken vertellen het verhaal van de levenslange vriendschap tussen Elena en Lila, twee vriendinnen die opgroeien in het Napels van de jaren vijftig.
"Een van de grootste romanschrijvers van onze tijd", schreef The New York Times in een recensie. "De Napolitaanse romans laten zien hoe wij nu leven – vernieuwend, onmisbaar en briljant verteld."
Misschien wel de beste moderne schrijver waar je nog nooit van hebt gehoord, oordeelde The Economist.
Miljoenen aan vastgoed
Lange tijd wist niemand wie Elena Ferrante was. In spaarzame interviews liet de schrijfster weten dat haar werk voor zich moet spreken. Mensen zijn te veel gefocust op de schrijvers in plaats van de boeken, vindt ze.
Maar nu lijkt haar identiteit toch bekend. De Italiaanse onderzoeksjournalist Claudio Gatti dook in de boeken van Ferrante's uitgever en stuitte zo op Anita Raja, een vertaalster uit Rome die miljoenen aan vastgoed bezit.
Zijn conclusie: dit is Elena Ferrante.
En hij heeft gelijk. Tenminste, als de tweets die Raja woensdag de wereld in heeft gestuurd authentiek zijn.
Eerste tweet: "Ik heb dit Twitter-profiel geopend en zal het snel ook weer verwijderen. Ik ben hier alleen zolang als nodig is om uitleg te geven."
Tweede tweet: "Ik bevestig het: ik ben Elena Ferrante. Maar dit verandert mijns inziens niets aan de band die lezers hebben met de boeken van Ferrante."
Derde tweet: "Die boeken zijn van Elena en zullen dat ook blijven. Ik ben niet van plan in de eerste persoon erover te praten, noch om interviews of verklaringen te geven."
Vierde tweet: "Ik vind de manier waarop gekozen is om een identiteit te onthullen vulgair en gevaarlijk, en een inbreuk op mijn privacy. Maar laten we geduldig zijn."
Vijfde tweet: "Ik vraag alleen, nu de jarenlange nieuwsgierigheid is weggenomen, om me te laten leven (en schrijven) in rust."
Zesde tweet: "Ik herhaal: ik zal nooit praten over Elena Ferrante, noch antwoorden geven in haar naam, noch iets zeggen over haar boeken. Bedankt. Anita Raja."
Kritiek op Gatti
Volgens Gatti hebben lezers het recht te weten wie er achter het pseudoniem schuilgaat, maar de onthulling is hem niet in dank afgenomen. "Wij vinden dit soort journalistiek walgelijk. In de portemonnee van een auteur spitten terwijl ze haar naam niet publiek wil maken", liet de uitgever van Raja weten.
Ook fans van de schrijfster uitten hun ongenoegen op Twitter.
Wait, so Elena Ferrante just a different italian woman we've never heard of before? woah amazing totally worth breaching her privacy for
— Danase Macabre (@DanaSchwartzzz) 3. Oktober 2016
I feel pretty horrified by the "investigation" into Elena Ferrante's "true identity." What could possibly justify such an intrusion?
— Garth Greenwell (@GarthGreenwell) 2. Oktober 2016
Shameful. If Elena Ferrante doesn't write another book, it is because of the attention-hungry egos of Claudio Gatti & @nybooks editors.
— Kimberly Burns (@kimberlyburnspr) 2. Oktober 2016
Hoewel Raja nu tegen haar zin ontmaskerd is, heeft de onthulling in ieder geval een positief effect: haar boeken schieten omhoog op de verkooplijstjes.