Ergens in de komende tien jaar komt het moment dat e-trucks qua aanschaf en gebruik goedkoper zijn dan de huidige diesels, stellen onderzoekers van ElaadNL.
Grote fabrikanten als Mercedes, DAF en Volkswagen werken al volop aan elektrische trucks. En ook nieuwkomers als Tesla en Nikola richten zich op de transportsector.
Veel hangt daarbij af van de aanleg van een nieuw laadnetwerk. Omdat e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, is de aanleg van nieuwe infrastructuur noodzakelijk.
De elektrische vrachtwagen is niet meer te stoppen, stellen onderzoekers van ElaadNL, het kennisinstituut van netbeheerders.
Ergens in de komende tien jaar komt het moment dat e-trucks qua aanschaf en gebruik goedkoper zijn dan de huidige diesels. Bij vervanging is het voor een transporteur dan voordeliger om voor een elektrische variant te kiezen.
Het Economisch Bureau van ING kwam vorig jaar tot een vergelijkbare conclusie, al denkt de bank dat de elektrische vrachtwagen pas vlak voor 2030 echt rendabel wordt. Zelfs met subsidie zijn de trucks pas in 2028 voor transportbedrijven aantrekkelijk genoeg om aan te schaffen.
ElaadNL onderzocht scenario’s voor de adoptie van elektrische trucks en sprak met leden van Transport en Logistiek Nederland, ondernemersvereniging evofenedex en verschillende marktpartijen en experts. De bevindingen zijn gepubliceerd in een rapport dat dinsdag is verschenen.
Grote fabrikanten als Mercedes, DAF en Volkswagen werken al volop aan elektrische trucks. En ook nieuwkomers als Tesla en Nikola richten zich op de transportsector met elektrische vrachtwagens. Die van Tesla staat op het punt om in productie te gaan.
De aanleg van een nieuw laadnetwerk is essentieel voor e-trucks
Volgens ElaadNL ziet de toekomst voor e-trucks er goed uit. De onderzoekers verwachten de komende jaren een snelle toename van het aantal elektrische vrachtwagens in de transportsector.
Veel hangt daarbij af van de aanleg van een nieuw laadnetwerk. Omdat e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, is de aanleg van nieuwe infrastructuur noodzakelijk.
"We staan voor een enorme opgave", stelt Rutger de Croon van ElaadNL. "Op dit moment bestaat er nog geen laadnetwerk voor trucks. Al die trucks moeten straks wel op de juiste plek en met de juiste snelheid geladen kunnen worden. Dat zal gebeuren met hoge vermogens en stelt onder andere het stroomnet voor nieuwe uitdagingen."
De onderzoekers hebben het aantal benodigde laadpunten berekend voor vier soorten laadlocaties: bij depots, gedeelde laadhubs, truckparkings en verzorgingsplaatsen.
In Nederland zijn er 98 truckparkings waar vrachtwagens met name 's nachts voor een langere tijd stilstaan zodat chauffeurs kunnen rusten. Ook zijn er 223 verzorgingsplaatsen voor kortere stops. Volgens ElaadNL is met name het aanleggen van laadpunten bij de verzorgingsplaatsen langs de belangrijkste Europese transportroutes essentieel voor het succes van e-trucks.
Drie scenario's voor elektrische vrachtwagens
Het rapport van ElaadNL noemt drie scenario's voor de adoptie van elektrische vrachtwagens:
Hoog: Nieuwkomers als Tesla en Nikola schudden de markt flink op en de bestaande fabrikanten volgen snel. Door de aantrekkelijke operationele kosten van elektrische trucks worden oudere vrachtwagens zelfs versneld afgeschreven. In dit scenario wordt ook tijdig een basisnetwerk van publieke snelladers geplaatst waardoor trucks in toenemende mate in heel Nederland én over de grens kunnen worden ingezet.
Midden: Elektrische trucks worden snel populair vanwege de lagere operationele kosten en de vraag groeit sneller dan veel fabrikanten en toeleveranciers hebben ingeschat. De productie blijft daardoor nog jaren achter bij de vraag. Een basisnetwerk aan publieke snelladers komt wat langzamer op gang.
Laag: Fabrikanten richten zich tot 2030 voornamelijk op stadslogistiek. Het aanbod van elektrische trekkers voor opleggers blijft beperkt tot kleine series. Elektrische trucks worden tot 2030 ook alleen in de regio ingezet, omdat een publiek snellaadnetwerk pas na 2030 enige omvang krijgt.