- Door de hoge stroomprijzen zoeken eigenaren van elektrische auto’s slimme manieren om de laadkosten te drukken.
- Thuisladen is populairder, vooral bij mensen met zonnepanelen.
- Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2023 van de Rijksuniversiteit Groningen.
- Lees ook: Hoge prijs elektrische auto stuwt interesse voor hybride occasion als alternatief – maar aanbod is beperkt
Door de hoge stroomprijzen gaan mensen met elektrische auto’s steeds meer op zoek naar manieren om de laadkosten te drukken. Dat staat in het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen.
Zo wordt er vaker thuis geladen als gevolg van de gestegen tarieven van openbare laadpalen. Dat is vooral goedkoper voor mensen met zonnepanelen. Inmiddels heeft ruim driekwart (77 procent) van de bestuurders van een stekkerauto deze panelen op het dak liggen.
Dynamische energietarief om bij daluren elektrische auto te kunnen laden
Volgens de onderzoekers is een “opvallend groot deel” van de thuisladers (20 procent) inmiddels overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren.
Het overige deel wil dit wel graag gaan doen. “Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden.”
Lees ook: Eneco komt als eerste grote energieleverancier met dynamisch energiecontract
Volgens de laatste cijfers wordt meer dan de helft van de gereden kilometers thuis opgeladen, 25 procent bij openbare laadpalen, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg.
Veel mensen met elektrische auto's ervaren nog wel problemen met het openbaar opladen. Zo lopen ze tegen defecte laadpalen aan of de laadpaal is al bezet. Daarnaast komt het voor dat auto's met brandstofmotoren de laadplekken bezet houden. Ook op het werk is het vaak nog niet goed geregeld in de ogen van rijders van elektrische auto's, onder meer wegens een gebrek aan laadplekken.
Laden elektrische auto in het buitenland is een probleem
De elektrische rijders zijn het meest ontevreden over het laden in het buitenland tijdens vakanties. "Vooral te weinig laadpalen (onderweg en op bestemming), defecte laadpalen en onduidelijkheid over de werking van de laadpas of laadapp in het buitenland zijn veel ervaren knelpunten", staat in het rapport.
Het onderzoek is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).