Aan elektrische auto’s hangt doorgaans een flink prijskaartje. Nieuwe elektrische bakken rijden daardoor vooral rond als leaseauto’s, maar inmiddels zijn die alweer een paar jaar oud en komen ze op de particuliere markt terecht.
Daardoor wordt elektrisch rijden ook betaalbaar voor mensen die geen auto van de zaak krijgen. Toch hebben ook zij nog een flink budget, blijkt uit cijfers van AutoScout24.
De online marktplaats zette op een rij waar mensen op hun platform vooral naar zoeken. Daaruit blijkt dat Europeanen die een elektrische occasion willen kopen, het meest zoeken naar de Hyunday Ioniq. Daar ben je in Nederland al snel tussen de 23.000 euro en 35.000 euro aan kwijt.
Ook de Nissan Leaf is als occasion populair, gevolgd door de Renault ZOE. De dure Tesla Model S staat op plaats 9 en de Renault Kangoo sluit de top 10.
In de tabel hieronder heeft Business Insider voor deze top 10 de maximum- en minimumvraagprijzen in Nederland op AutoScout24 op een rij gezet. Uiteraard zijn de prijzen afhankelijk van de kilometerstand en de uitvoering van het model. We hebben gezocht op een bouwjaar tussen 2015 en 2017.
De prijzen van elektrische occasions lopen nogal uiteen van 5.950 euro tot 122.500 euro voor een Tesla Model S. Dus een schone auto ligt bijna binnen ieder budget.
Ook is te zien dat de prijzen in Nederland niet veel verschillen van die in de rest van Europa. AutoScout24 zette ook de gemiddelde vraagprijzen in Europa op een rij, en in de tabel hieronder is te zien dat die vaak tussen de minimum- en maxiumprijzen in Nederland liggen.
Er zijn maar een paar auto's die opvallen. De Renault Twizy en de Renault Kangoo hebben in Europa een gemiddelde vraagprijs die lager is dan de laagste vraagprijs in Nederland. En de gemiddelde vraagprijs in Europa van de Volkswagen Golf ligt met bijna 36.000 euro heel dicht tegen de maximale vraagprijs in Nederland aan.
Overigens verdwijnen veel van de duurdere elektrische occasions, zoals de Tesla's, na vijf jaar gebruik in Nederland steevast naar het buitenland. Dat komt doordat die auto's vaak eerst vijf jaar als leaseauto worden gebruikt. Daarna valt het bijtellingsvoordeel weg en is de auto voor zakelijke gebruikers minder interessant, omdat hij veel duurder wordt.
Vervolgens zijn de auto's voor de meeste particulieren te duur en zijn de afzetmogelijkheden in Nederland dus beperkt. Tweedehands Tesla's uit Nederland gaan daarna vooral naar Duitsland, België, Spanje en Portugal.
Wil je toch een elektrische occasion kopen? Dan zijn er een aantal dingen om op te letten, zoals de accu, actieradius en de technische staat van de auto. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt bij het kopen van een tweedehands elektrische auto.