Lokale ambachtslieden en een hoogleraar industrieel design ontwikkelden in Nepal een bijzondere e-bike.
De Habre Eco Bike is gemaakt van lokale bamboe, transporteert pakjes en vervoert passagiers naar toeristische trekpleisters.
De bakfiets moet emissies in de stad, vooral rondom historische gebouwen, verlagen.
De duurzame Habre Eco Bike, die dit jaar in gebruik is genomen in Kathmandu, brengt ontwerpers vanuit de hele wereld samen.
Lance Rake, een industrieel ontwerper en hoogleraar aan de University of Kansas, ontving een beurs om een elektrische bakfiets te bedenken om emissies en verkeersopstoppingen in de Nepalese hoofdstad te bestrijden.
Voor de Habre Eco Bike bundelde Rake zijn krachten met de RMT University in Melbourne voor het ontwerp, met de Nepalese architect Nripal Adhikari en studenten van de Kathmandu University.
De hoogleraar werkte al eerder met bamboe voor een deelfietsproject in Mumbai en bij het ontwerpen van een surfplank. Architect Adhikari is gespecialiseerd in het gebruiken van lokale bamboe voor de duurzame gebouwen die hij ontwerpt en bouwt.
De Habre Eco Bike krijgt zijn naam van het Nepalese woord voor de ‘rode panda’. Na het testen en verfijnen van het ontwerp van de bakfiets fabriceerden lokale ambachtslieden in Kathmandu het nieuwe vervoersmiddel. De Habre Eco Bike maakte dit jaar zijn debut in de stad. Zo werkt de fiets:
Het doel van de bakfiets is om te zorgen voor minder luchtvervuiling en verkeer in Kathmandu.
Hoogleraar Rake, de architectenfirma van Adhikari en de studenten van Kathmandu University werkten aan meerdere ontwerpen voor de fiets.
Prototypes werden gebouwd en uitgebreid getest.
Het eindproduct moest zowel te gebruiken zijn in de stad als op landweggetjes….
… efficiënt genoeg zijn om voedsel en pakketjes te bezorgen….
… en ondertussen comfortabel genoeg te zijn om toeristen door de stad te vervoeren.
Het uiteindelijke ontwerp kreeg drie wielen.
De Habre Eco Bike is dan wel gemaakt van bamboe, maar heeft een stalen frame.
De bamboe komt uit de buurt van Kathmandu en maakt de bakfiets daardoor duurzamer.
Met ieder nieuw ontwerp van de Habre Eco Bike experimenteerden de makers met het verminderen van de hoeveelheid staal en met het gebruik van zoveel mogelijk lokale grondstoffen. Dat maakt de fiets duurzamer en goedkoper.
Het design van de e-bike is aan naar eigen smaak te passen. De vering kan ook aan lokale omstandigheden aangepast worden.
De duurzame bakfiets wordt met een elektrische motor aangedreven en kan zo meer gewicht dragen dan traditionele fietsen.
In januari presenteerden de ontwerpers en makers de ecofiets aan de lokale overheid van Kathmandu.
Sindsdien is de verkeerspolitie van Kathmandu een van de aandeelhouders van het project geworden.
Lees meer over elektrische fietsen:
- De e-bike heeft de hele fietsbranche op z’n kop gezet – 7 grafieken over de razendsnelle opmars van de elektrische fiets
- VanMoof haalt €12,5 miljoen op om de hele wereld aan het fietsen te krijgen – het coronavirus helpt een handje
- 9 redenen om als bedrijf meer werknemers op de e-bike of gewone fiets te krijgen, volgens deze fietsambassadeurs