- Het kabinet wil de elektrische deelstep vanaf 2025 legaal maken in Nederland.
- Grote steden voelen daar echter weinig voor, blijkt uit een rondgang van BNR Nieuwsradio.
- Gemeenten maken zich zorgen over de veiligheid en vragen zich af wat de toegevoegde waarde van de stepjes is.
- Lees ook: Amsterdams deelstepbedrijf Dott haalt $85 miljoen op
Minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat wil elektrische deelstepjes vanaf 2025 legaal maken, maar grotere steden zitten daar niet zo op te wachten. Dat blijkt uit een rondgang van BNR Nieuwsradio langs de vier grote steden van Nederland.
Nederland, van oudsher een fietsland, is één van de weinige Europese landen waar deelstepjes niet te weg op mogen. Als de wetgeving van Harbers realiteit wordt, kunnen leveranciers Lime, Tier en het Nederlandse Dott straks ook in Nederland aan de weg timmeren.
Afkeer deelstepjes in grote steden
Grote steden lijken weinig te voelen voor zo’n legalisering. “Ze gaan hier in ieder geval niet de straat op”, aldus wethouder mobiliteit Anne Mulder uit Den Haag tegen BNR Nieuwsradio.
De gemeente Amsterdam wil met de minister om tafel voor een gesprek over “maatwerk”. “Het mag duidelijk zijn dat we ons nu al zorgen maken over de veiligheid op het fietspad vanwege de enorme drukte”, zegt een woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst.
Utrecht zet vraagtekens bij het nut van de vervoersmiddelen voor de stad. "De vraag is of de voertuigen van toegevoegde waarde zijn voor de mobiliteitsdoelstellingen van de stad", aldus een woordvoerder namens het stadsbestuur. Rotterdam houdt het erop dat het "in gesprek" wil "blijven" met de minister over specifieke regels, aldus een woordvoerder van wethouder Vincent Karremans.
In Parijs stemde men afgelopen maand nog in overweldigende meerderheid voor een verbod op de deelstepjes.
Belangenverenigingen vinden het jammer dat Nederlandse steden zo afwijzend staan tegenover de deelstep. Zij menen dat de e-step veilig is.