- Redacteur Dennis Wilman van Business Insider kreeg de kans om op pad te gaan met een elektrische camper.
- Hij was vooral benieuwd of de vooroordelen over elektrisch rijden bewaarheid zouden worden tijdens een weekenduitje.
- Hoe is het om op pad te gaan met de Tonke EQV, een camper gebaseerd op de Mercedes-Benz EQV?
- Lees ook: Mercedes-Benz maakte van zijn volledig elektrische bestelwagen een camper met een pop-up dak – neem een kijkje
Onlangs kreeg ik de kans om er een paar dagen op uit te trekken met een volledig elektrische camper. Of eigenlijk de eerste volledig elektrische camper die een noemenswaardige reikwijdte heeft. Ik ging op pad met de Tonke EQV die gemiddeld 350 kilometer op een volle accu kan afleggen.
De Tonke EQV werd op 14 mei officieel gelanceerd en staat op de basis van de Mercedes-Benz EQV. Tonke zorgde voor de ombouw tot camper. Hij is te verkrijgen in verschillende configuraties, waarbij de prijzen starten vanaf 70.000 euro. Is die investering iets te hoog, dan kun je hem ook huren via verhuurwebsite Camptoo.
Ik was vooral benieuwd of de vooroordelen over elektrisch rijden bewaarheid zouden worden tijdens een weekenduitje met de Tonke EQV. Stress over de actieradius? En wat te denken van laden op staanplaatsen?
Of zouden er andere kinderziektes de kop op steken, waardoor kamperen met een elektrische camper eigenlijk nog geen optie is? Kleine spoiler: het viel allemaal reuze mee.
Bekijk de slideshow over mijn ervaring met een weekendje op pad met de Tonke EQV.
Dit is de Mercedes EQV elektrische camper door Tonke
Dit is de Mercedes EQV elektrische camper door Tonke
-
Hoe een elektrische camper eruit ziet? Nou zo! Dit is de Mercedes EQV die onder handen is genomen door Tonke, een bouwer van campers.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Het leuke aan deze versie is dat je op het eerste gezicht niet ziet dat het een camper is. Het interieur ziet eruit als een normale bus.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Ook de achterbank is er geen enkele hint dat hij kan veranderen in een slaapplaats. Met het hefdak dicht ziet deze camper er ook uit als een gewone bus. Dat gecombineerd met de elektrische aandrijving, waarmee je elke stad in mag, geeft voordelen voor de plaatsen waar je kunt overnachten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Pas als je naar het dak kijkt, zie je iets wat niet helemaal overeenkomt met een dak van een normale Mercedes-Benz EQV.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Je kunt de ogenschijnlijk normale bus in een aantal stappen omtoveren tot volwaardige camper. Je begint hiervoor bij de stoelen. Die kunnen draaien, maar om dat mogelijk te maken moet de rugleuning helemaal naar voren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Eenmaal omgedraaid begint het al wat meer op een camper te lijken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Het bed ontstaat door het neerklappen van de achterbank. Deze schuif je eerst naar voren waarna je de rugleuning naar achteren neerklapt. Wel moeten eerst de hoofdsteunen eraf genomen worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Achterin, op het keukentje (komen we zo bij) ligt het matras opgeslagen. Dit bestaat uit drie delen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Eenmaal uitgevouwen, komt het matras over de neergeklapte bank en het keukentje te liggen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Zo kun je comfortabel liggen, ook als je lang bent, want het bed meet 2,05 meter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Maar er is nog een bed. Het is namelijk eigenlijk een vierpersoonscamper.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Aan het hefdak zit namelijk een klep. Die is op deze foto omhoog geklapt zodat je maximale ruimte hebt in de camper.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Als je de klep omlaag haalt, is er ineens nog een bed. Met een eigen matras.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Hierbij is natuurlijk ook aan comfort gedacht, want naast het dunne matrasje is er een bodem met heel veel veren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Omdat we met niet met vier, maar met twee personen waren, besloten we het vouwbare matras op de bovenverdieping te leggen voor nog meer comfort. Hierbij leverden we wel iets in op ruimte, maar dat was het waard.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Overigens is er ook gedacht aan verduistering. Er zijn geen gordijntjes aan de stijlen bevestigd, maar de camper wordt geleverd met thermopanelen met zuignappen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Deze passen perfect over alle ramen, zelfs met een beetje overlap. Hoewel je het niet ziet op de foto, is het ’s nachts pikdonker en houdt het de camper ook nog eens heerlijk koel terwijl het ochtendzonnetje z’n best doet om je uit je bed te laten zweten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Een bijkomend voordeel van het neerklapbare bed is dat je er een iPad aan kunt hangen voor de bijna-bioscoop-ervaring.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Qua opbergruimte moet je wel een beetje creatief zijn. Op de vorige foto’s kon je tassen aan de zijkanten van de camper zien, maar die leveren beperkte ruimte, evenals deze lades onder de stoelen.
En ja, daar ligt een laadkabel. Die moet je toch ergens opbergen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Wij deden hem in de la onder de stoel omdat de EQV geen ‘frunk’ heeft. We hadden dus weinig andere opties.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
De elektrische camper moet natuurlijk ook aan de lader. Wij kozen de camping voor ons verblijf hierop uit. Dat was een aangename luxe, want hier konden we simpel de camper opladen terwijl we een wandeling door het nabijgelegen natuurgebied gingen maken. Hiervoor moest hij helaas wel van zijn plek, maar zoals gezegd is ombouwen zo gedaan.
Daarnaast lijkt de opgegeven reikwijdte van 350 kilometer aardig accuraat. Wij reden meer dan 150 kilometer en hielden iets meer dan de helft van de lading over. Tonke heeft dit naar eigen zeggen uitvoerig getest en zegt dat je altijd minimaal 320 kilometer op een volle lading kunt rijden. Maximaal zou 400 km ook mogelijk zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Dan door naar het leukste onderdeel van deze camper: de keuken
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Deze schuift zo uit de achterbak door aan de twee buitenste lussen te trekken. Vanzelfsprekend wordt alles netjes op zijn plek gehouden als hij ingeklapt is.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
En onder het keukentje is ruimte om allerlei dingetjes zoals bestek en dergelijke op te bergen. Ook is er ruimte voor twee jerrycans van 12 liter voor water.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Want het water uit de kraan moet toch ergens vandaan komen. Ja, de keuken heeft een werkende kraan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Sterker nog, die kraan kun je eraf klikken en vervangen voor een douche. Die moet je wel vasthouden, want er is helaas geen manier om hem aan de achterklep van de auto te bevestigen. Oh, en er komt alleen koud water uit…
(Tonke laat weten dat het vanaf nu rubberen zuignappen meelevert waarmee de douchekop op de klep te bevestigen is.)
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Een keuken is geen keuken zonder koelkast, daarom heeft de Tonke er ook een. Volledig elektrisch en uitneembaar.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Zoals je ziet is er niet heel veel ruimte in het 14 liter metende koelertje, maar genoeg voor de basics.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Het keukentje draait op 12-volt. Wat inhoudt dat je de koelbox ook in een andere auto kunt plaatsen, of in het interieur kunt zetten als je een je versnaperingen bij de hand wilt hebben tijdens een avondje film kijken in je thuisbioscoop.
Dit werkt overigens op een andere accu dan de batterij waarop de auto rijdt. Toch levert het voldoende stroom om enkele dagen off grid te gaan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
De koelbox pas precies tussen de voorstoelen en fungeert dan ook als bijzettafeltje.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Koken kan natuurlijk ook. Daarvoor is een kookplaat met twee krachtige branders. Elk heeft zijn eigen gasflesje. Toegegeven, veel ruimte is er niet, maar je kunt er een paar eieren op koken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
De gaspitten zijn ook uitneembaar en kunnen uitgeklapt worden zodat je ze ergens anders kunt plaatsen en er grotere pannen op kwijt kunt. Zo heb je gelijk wat meer ruimte in het keukentje.
Als alternatief kan je ook de hele kookunit uitnemen en verplaatsen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Onder de achterklep sta je lekker droog en in de schaduw. Langere mensen moeten oppassen. Het geheel zal niet heel veel hoger dan 1.90 meter zijn. Dankzij de luchtvering in deze EQV kan de auto zich hoger plaatsen waardoor de ruimte onder de klep toeneemt tot maximaal 1.95 meter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Op die klep zit trouwens nog een fietsendrager geschikt voor vier fietsen. Hier zie je hem ingeklapt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Uitklappen is heel simpel, maar dan valt al snel op dat de drager vrij hoog is. Een elektrische fiets erop tillen kan dus nog een klusje worden.
Als dat te veel is, kan Tonke ook een losse drager op een trekhaak leveren. De EQV mag helaas niets met de trekhaak op sleeptouw nemen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider
-
Dit is de Tonke EQV Adventure. Er is ook een Tonke EQV Touring. Deze heeft wat meer faciliteiten aan boord, zoals een keuken in het interieur die naar buiten kan draaien, waarop je op inductie kookt. En wat meer kastruimte met daarin een 36 liter koelkast en een grotere accu met een 3.000 watt omvormer, zodat je 220 volt-aansluitingen tot je beschikking hebt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider