ANALYSE – Volkswagen heeft ambitieuze plannen: het bedrijf wil toekomstbestendig worden en zo snel mogelijk een pure elektrische-autofabrikant worden. Daarom zullen tegen 2022 maar liefst 27 modellen van vier merken van de groep gelanceerd worden op basis van het speciaal gecreëerde e-carplatform.
“We willen de e-car populair maken en zo veel mogelijk mensen enthousiasmeren”, zegt hoofd e-mobiliteit Thomas Ulbrich in een personeelsblad.
Het is de bedoeling dat tegen 2025 de Volkswagenmerken meer dan tachtig nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. In 2030 moet het gehele assortiment geëlektrificeerd zijn.
De komende vier jaar investeert het concern dan ook meer dan 34 miljard euro in de ontwikkeling van e-auto’s, autonoom rijden, mobiliteitsdiensten en digitalisering.
Volkswagen moet zich in een vroeg stadium op de toekomst voorbereiden om concurrerend te blijven. Niet in de laatste plaats met de Chinezen, die zelf flinke stappen willen zetten met elektrisch rijden.
‘Sinds Dieselgate werkt VW serieus aan elektrische auto's’
Volkswagen neemt zich dus voor om in zeven jaar tijd tachtig modellen in de markt te zetten. Waarom werkt Volkswagen aan zo veel modellen tegelijk?
Tachtig modellen in 7 jaar tijd klinkt ingewikkelder dan het in feite is. Volkswagen gaat voor de productie werken met een platform genaamd modulaire elektrische aandrijving (MEB). De MEB is "een platform met verschillende hoeden", aldus Markus Lienkamp tegen Business Insider.
Lienkamp is oud-manager bij Volkswagen en tegenwoordig hoofd van de leerstoel automobieltechniek van de Technische Universiteit van München. Volgens Lienkamp zijn VW's plannen "al minstens drie jaar oud" en duurt het proces van implementatie, ontwikkeling, testen en productievoorbereiding heel lang.
De toenemende Chinese concurrentie, het dieselschandaal en de aangescherpte EU-regels voor CO2 hebben een katalyserende werking. De race is al begonnen, zegt autodeskundige Ferdinand Dudenhöffer. "Sinds Dieselgate werkt VW serieus aan elektrische auto's."
Wat overigens nog steeds geen vanzelfsprekendheid is. Ten tijde van voormalig topman Martin Winterkorn "kwijnde de elektrische auto weg", aldus Dudenhöffer tegen Business Insider. Maar nu Volkswagen al drie jaar intensief werkt aan elektromobiliteit, zijn de genoemde doelstellingen realistisch. "Die schaffen das, ze kunnen het."
Dat is niet zomaar een uitspraak, Dudenhöffer is hoogleraar bedrijfskunde en auto-economie en staat aan het hoofd van het Automotive Research Center (CAR) van de universiteit van Duisburg. Waarschijnlijk is Dudenhöffer de bekendste Duitse expert op dit gebied.
Strategie niet vergelijkbaar met die van met Tesla
Met het oog op de snelle ontwikkelingen in China moet Volkswagen plankgas geven om elektrische auto's in het hele modelspectrum te kunnen aanbieden. "En dat is precies wat de Wolfsburgers doen", zegt Dudenhöffer.
De strategie van Volkswagen is niet te vergelijken met die van Tesla. Het Californische bedrijf brengt successievelijk nieuwe modellen op de markt, terwijl Volkswagen in één keer met een complete selectie komt.
Dudenhöffer noemt Tesla "nog steeds een soort start-up die uitsluitend in het premiumsegment opereert". Tesla vindt hij dan ook te vergelijken met Porsche, een van Volkswagens dochterondernemingen.
Tesla-topman Elon Musk is zich zeer bewust van het belang van de Duitse opmars in de markt voor elektrische auto's. Dudenhöffer spreekt zelfs van een "jacht" op het bedrijf van Tesla. En dat is een van de redenen waarom Musk de laatste tijd zo in het nieuws is met zijn vreemde gedrag en zijn provocerende tweets: "Hij is nerveus", weet de autodeskundige. "Hij moet alle zeilen bijzetten om van de nieuwe Model 3 een winstgevend succes te maken."
Vooralsnog zal het wel even duren voordat Tesla een serieuze concurrent van Volkswagen wordt. Afgelopen augustus zei Musk dat het nog minstens drie jaar zou duren voordat Tesla echt goedkopere elektrische auto's van de band laat rollen.
Voor de basisversie van Model 3 tel je minimaal 35.000 dollar neer (omgerekend 31.000 euro). Volkswagen wil zijn elektrische middenklasser net zo prijzen als de dieselversie van de Golf. Dat komt neer op iets meer dan 20.000 euro.
‘Duitse afhankelijkheid van China is angstwekkend’
Al eerder, in augustus, uitte bestuursvoorzitter Herbert Diess van Volkswagen zijn ongenoegen over de positie van Duitsland. Hij noemde de afhankelijkheid van Duitse autofabrikanten van Aziatische accuproducenten "angstwekkend". Tegen de krant Handelsblatt zei hij een omzetpotentieel tot 60 miljard euro te zien voor accu's. Het is nog niet te laat, aldus Diess: "De start kan nog gemaakt worden."
Ook Dudenhöffer heeft er alle vertrouwen in dat Volkswagen deze relatieve achterstand kan inhalen en het Chinese voorbeeld kan volgen. Met de merken VW, Audi en Porsche biedt het bedrijf al e-modellen aan, Volkswagen zal "aanzienlijke vooruitgang" boeken met de accu, aldus Dudenhöffer. Nu is de tijd aangebroken voor massaproductie en volume-effecten - en dus kostenbesparingen.
De verstoring van de traditionele auto-industrie door de komst van elektrisch komt op het goede moment voor Volkswagen. Met elektrische mobiliteit kan de Duitse autofabrikant zich als een milieubewust en duurzaam bedrijf positioneren. Dat laatste komt goed uit, aangezien het bedrijf nog steeds last heeft van de nasleep van het dieselschandaal en de sjoemelsoftware.
Maar met de aankondiging van een paar elektrische auto's is Volkswagen er nog lang niet, betoogt energiedeskundige Claudia Kemfert van het Duitse instituut voor economisch onderzoek (DIW). "Het lijkt niet alsof het schandaal heeft geleid tot een omwenteling in de bedrijfscultuur", zegt ze in een interview met Business Insider. De nieuwe ambities op het gebied van elektromobiliteit zijn "blijkbaar uit noodzaak geboren, omdat de concurrentie sterk is en omdat marktkansen tot nu toe blijkbaar verkeerd zijn ingeschat", zegt ze.
Dat laat onverlet dat het natuurlijk positief is dat Volkswagen investeert in toekomstige markten. Maar, zegt Kemfert: "Er lijkt geen echte overtuiging achter te zitten." Voor Volkswagen is het nu zaak om de daad bij het woord te voegen en een belangrijke leverancier van elektrische voertuigen te worden.
Lees hier het originele artikel op Business Insider Duitsland