Een fors deel van de elektrische auto’s die door Nederland zijn gesubsidieerd, verdwijnt naar het buitenland. Afgelopen jaar zijn er een kleine duizend elektrische auto’s geëxporteerd. Vooral Noren kopen de auto’s graag, omdat rijders van elektrische auto’s daar allerlei voordeeltjes krijgen.

Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van cijfers van het informatiecentrum voor de autobranche VWE. Voor Nederlandse bedrijven is het interessant om een elektrische auto binnen het jaar te verschepen naar het buitenland. De helft van de geëxporteerde auto’s is dan ook niet ouder dan een jaar.

Noorwegen is erg aantrekkelijk omdat de prijzen voor tweedehands auto’s daar hoog zijn. Een auto met stekker is voor Noren bovendien interessant omdat ze geen tol hoeven te betalen. Ze mogen ook gebruik maken van de busbaan als er file is en ze krijgen direct een parkeervergunning. Naast de Noren halen ook Duitsers en Russen graag een elektrische auto uit Nederland.

Duizenden euro’s subsidie

De Nederlandse overheid geeft allerlei belastingvoordelen aan mensen die een elektrische auto kopen, in de hoop dat er in 2020 zeker 200.000 auto’s met een stekker rondrijden. In 2025 moet dat een miljoen zijn.

Gemeenten als Amsterdam en Rotterdam sponsoren soms duizenden euro’s bij de aanschaf van een elektrische auto, waardoor ondernemers soms maar de helft hoeven te betalen. Dat betekent ook dat er een aantrekkelijke marge te maken valt bij verkoop van een elektrische auto in het buitenland.

De gemeente Amsterdam heeft inmiddels 5 miljoen euro uitgegeven aan subsidies voor kopers van een stekkerauto.

Het ministerie van Financiën gaat de snelle export van elektrische auto's tegen het licht houden, zo laat een woordvoerder weten tegenover het FD. Nu mogen bedrijven de auto direct na aankoop exporteren, maar daarmee zal rekening worden gehouden in het nieuwe belastingplan dat in de zomer naar de Tweede Kamer wordt gestuurd.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl