Als je kiest voor een elektrische auto moet je niet alleen rekening houden met een hogere aanschafprijs, maar ook met een duurdere verzekering, meldt prijsvergelijker Pricewise.
Elektrische auto’s rijden twee keer zo vaak schade als brandstofauto’s en ook is het duurder om die schade te herstellen. Dat vertaalt zich in hogere premies voor elektrische auto’s.
Business Insider zet de verschillen op een rij van de laagste premies voor modellen met een brandstof- en een elektrische variant.
Elektrisch rijden rukt op. Op dit moment rijdt 2 procent van de automobilisten een elektrische auto, maar de verwachting is dat die groep de komende jaren uitdijt.
Dat blijkt onder meer uit onderzoek van Pricewise en marktonderzoeker Panel Inzicht onder duizend respondenten. Daarin zegt 31 procent van de automobilisten binnen 5 jaar elektrisch te rijden.
Eerder schreef Business Insider al dat er naar verwachting 13.000 elektrische auto’s op de weg bij zouden komen in de eerste helft van dit jaar. Het werden er ruim 14.000. De extra subsidie op elektrische auto’s die per 1 juli beschikbaar is gekomen, zou de vraag nog eens kunnen opstuwen, zo was de voorspelling.
Al was het begin juli nog wel de vraag of particulieren, ondanks een subsidiekorting van 4.000 euro voor nieuwe e-auto’s, bereid waren om in de coronapandemie tienduizenden euro’s uit te geven. Dat bleek voor een aantal kennelijk geen probleem: de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s is voor dit jaar al leeg.
Met een elektrische auto hoef je je niet druk te maken om een 'roettaks', maar er zijn wel andere zaken die elektrisch rijden duurder kunnen maken. Zo zijn de aanschafkosten vaak hoger en ook het verzekeren van je stekkerauto is duurder, zo meldt Pricewise op basis van informatie van Voogd & Voogd Verzekeringen.
Twee keer zo vaak schade met elektrische auto
Voogd & Voogd Verzekeringen ziet dat elektrische auto's ruim twee keer zo vaak schade rijden als brandstofauto's. Waar brandstofauto's gemiddeld eens in de 8 jaar schade rijden, doen stekkerauto's dat gemiddeld eens in de 4 jaar. Een zware, luxe elektrische auto mankeert zelfs eens in de 3 jaar wat.
Deze categorie is ook vaker bij ongelukken betrokken dan brandstofauto's: "Het aantal schades ligt daar maar liefst 40 procent hoger dan het gemiddeld aantal schades onder Nederlandse auto's. Bestuurders van kleine elektrische voertuigen hebben daarentegen juist 10 procent minder kans op een ongeval", aldus Pricewise.
"Elektrische auto’s zijn niet alleen vaak duurder in aanschaf, maar ze bestaan ook uit duurdere onderdelen, waardoor het veel prijziger is om deze in geval van schade te herstellen of te vervangen”, zegt Hans de Kok, directeur van Pricewise.
Duurdere onderdelen en niet-erkende beveiligingsklasse
Dit vertaalt zich in hogere verzekeringspremie voor elektrische auto's, ook omdat veel verzekeraars het voertuigvolg-beveiligingssysteem van onder meer Tesla's niet erkennen als officiële beveiligingsklasse. "De keuze in het aantal autoverzekeringen voor een elektrische wagen wordt daarom
veel kleiner en snel duurder”, aldus De Kok.
Maar hoeveel hoger is de premie voor een elektrische auto ten opzichte van een brandstofauto?
Business Insider vroeg Pricewise de premies van drie modellen, waar zowel een brandstof- als een elektrische variant van bestaat, op een rij te zetten. Hieronder vind je de modellen van Opel, Volkswagen en Peugeot waar het om gaat, en de kenmerken van de auto en verzekeringnemer waarmee Pricewise de verzekeringen vergelijkt.
Brandstof- en elektrische variant vergelijken
Hierbij moeten we opmerken dat de brandstof- en elektrische auto van eenzelfde merk wel verschillende auto's blijven en de een duurder is dan de ander. Zie hieronder de kenmerken en de drie modellen (met nieuwwaarde) waarop naar verzekeringen is gezocht.
Kenmerken:
- bouwjaar van de auto: jan. 2020
- Automaat
- Geboortedatum verzekeringnemer: 01-01-1980
- Postcode woonplaats verzekeringnemer: 1114 AN, huisnummer 37
- 10 jaar schadevrij
- 10.001 - 12.000 km
- Allriskverzekering (WA + volledig casco)
Modellen:
- Volkwagen Golf (1.5 Tsi HL BNS R 5-deurs): € 36.730,-
- Volkswagen E-golf (E-Dition 5-deurs) € 32.980,-
- Opel Corsa (1.2 Edition 5-deurs): € 21.250,-
- Opel Corsa-E (E-Launch edition 5-deurs): € 33.999,-
- Peugeot 208 (1.2 Puretech Active 5-deurs): € 21.700,-
- Peugeot E-208 (EV 50 KWH Active 5-deurs): € 35.250
Om een beeld te geven van het premieverschil hebben we per merk de vijf laagste premies voor de brandstof- en de elektrische variant naast elkaar gezet.
Let wel: bij de brandstofvariant rolt er een ander rijtje verzekeraars uit dan bij het elektrische model. De premies die per merk naast elkaar staan, zijn dus niet van dezelfde verzekeraar. Het gaat om verschillende verzekeringen met verschillende polisvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld wel of geen eigen risico. Daarom staan onder elke grafiek twee links naar het volledige overzicht van verzekeringen.
Premieverschil tussen brandstof en elektrisch
Bekijk hier de premies:
Het volledige overzicht: benzine en e-variant.
Het volledige overzicht: benzine en e-variant.
Het volledige overzicht: benzine en e-variant.
Lees meer over elektrische auto's:
- Nieuwe elektrische auto met €4.000 subsidie – zoveel geld ben je kwijt aan deze 20 modellen als je ze koopt of kiest voor private lease
- Hoe rijden auto’s van de toekomst? 9 alternatieven voor benzine en diesel die de CO2-uitstoot kunnen verlagen
- In deze Zwitserse elektrische ‘bubbelauto’ van €12.000 passen 2 passagiers – je kunt het voertuig overal opladen