- Een eigenaar van een elektrische auto in Duitsland moet veel meer betalen voor een volledige thuislaadbeurt dan een elektrische rijder in Turkije.
- Dat blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Switcher naar de kosten voor thuisladen in verschillende Europese landen.
- Nederland valt buiten de top 10 duurste en goedkoopste landen. Ons land is het het op twaalf na duurste land om een elektrische auto op te laden.
- Lees ook: Waarom Chinese elektrische auto’s in China zoveel goedkoper zijn dan in Europa
De kosten voor het thuisladen van een elektrische auto verschillen per land. In Duitsland betalen eigenaren van elektrische auto’s het meest om hun stekkerauto te laten rijden. Per 100 km kost het 7,06 euro, tegen nog geen 1 euro in Turkije, het goedkoopste land om op te laden.
Dat blijkt uit onderzoek van de Ierse prijsvergelijker Switcher.ie. Het bedrijf berekende de gemiddelde kosten voor het thuisladen van elektrische auto’s per Europees land. De kosten zijn gebaseerd op gegevens als actieradius en batterijcapaciteit uit de EV Database, over de top 20 best verkochte elektrische auto’s.
Ook werden de kosten berekend op basis van gegevens van Eurostat, over de stroomkosten voor huishoudens in de verschillende landen. Met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk, waarvoor gegevens van de Britse energiewaakhond Ofgem werden gebruikt.
Switcher heeft ook naar (aanschaf)subsidies gekeken en berekende waar mogelijk per land hoeveel een volledig geladen elektrische auto kost in verhouding tot het weekinkomen.
Volgens de prijsvergelijker kostte een volledige oplaadbeurt in 2023 gemiddeld 12,36 euro. Voor een rit van 100 km was je 3,78 euro kwijt. In een Europa kost een volledige oplaadbeurt gemiddeld 5 procent van het weekinkomen.
Albanezen moeten maar liefst 12 procent van hun weekinkomen aanwenden voor een volledige laadbeurt, terwijl het IJslanders slechts 1,3 procent van hun weekloon kost.
Elektrische auto thuis laden: goedkope en dure landen in Europa
De onderstaande tabellen tonen de 10 duurste en de 10 goedkoopste landen om elektrische auto's thuis op te laden. We beginnen met de duurste landen.
Te zien is dat Duitsland als duurste uit de bus komt. Een volledige oplaadbeurt kost bij de oosterburen 23,57 euro en een rit van 100 km 7,06 euro. Dat is bijna 5 procent van het gemiddelde weekinkomen.
Onderaan in de top 10 duurste landen bungelen Tsjechië en Letland waar een volledige laadbeurt en 100 km-rit goedkoper zijn, maar ze nemen wel een grotere hap uit het weekinkomen.
Volgens Switcher hebben de duurste landen om een elektrische auto op te laden doorgaans een hoger aandeel van elektrische auto's bij de verkoop van nieuwe auto's.
Ook rijden er meer hybridevoertuigen op de weg. Hoewel de stroomkosten relatief hoog zijn, beslaan de laadkosten een relatief klein deel van het weekinkomen, met uitzondering van Letland en Tsjechië.
Door naar de top 10 goedkoopste landen om de EV op te laden. Zie de onderstaande tabel.
Te zien is dat Turkije het goedkoopste land is voor het thuisladen van de elektrische auto. Dit kost 3,30 euro per laadbeurt en 0,99 euro per 100 km. Met 6,23 procent is het geen geringe hap uit het weekinkomen.
Wat dat betreft spant Albanië de kroon, waar een laadbeurt eigenaren van een elektrische auto bijna 13 procent van hun weekinkomen kost. Verder valt op dat de goedkoopste landen voor thuisladen vooral in Midden- en Zuid-Europa liggen. Volgens Switcher is het bezit van een elektrische auto hier minder populair.
Het marktaandeel elektrische auto's is kleiner in Zuid-Europa vanwege de hoge kosten van veel elektrische en hybride voertuigen. Als je kijkt naar de gemiddelde inkomens in deze landen zijn EV's hier ook minder betaalbaar.
Nederland ontbreekt in de top 10 duurste en goedkoopste landen. In de volledige lijst van veertig landen staat Nederland op nummer 13 met gemiddelde kosten per kWh van 0,252 euro voor thuisladen. Voor een volledige thuislaadbeurt betaal je met een elektrische auto gemiddeld 14,75 en voor een rit van 100 km 4,41 euro.
In Nederland zijn volgens Switcher de gemiddelde laadkosten voor EV's in 2023 ongeveer met 82 procent gestegen ten opzichte van 2022. Dit komt door het intrekken van subsidies. De gemiddelde verandering in heel Europa was 4,4 procent, waarbij veel landen grote stijgingen en scherpe dalingen kenden.