- Het aandeel van elektrische auto’s bij de verkoop van nieuwe modellen stijgt naar verwachting in 2021 verder.
- Bij elektrische auto’s is de verhouding tussen de prijs die je betaalt en de actieradius een belangrijk gegeven.
- Business Insider vergeleek 37 elektrische modellen die dit jaar op de markt komen qua prijs en bereik.
Ondanks, of juist dankzij, de coronacrisis verwachten dealerorganisaties Bovag en Rai Vereniging dat er in 2021 zo’n 400.000 nieuwe auto’s verkocht zullen worden.
De twee auto-organisaties denken, net als economen van ING, dat het aandeel van elektrische auto’s bij de nieuw verkochte modellen dit jaar op 20 procent zal uitkomen, wat neerkomt op zo’n 80.000 exemplaren.
Voor Business Insider Nederland reden genoeg om eens te kijken naar het aanbod van nieuwe stekkerauto’s in 2021. Daarbij kijken we dit keer vooral naar de verhouding tussen en het bereik van nieuwe elektrische auto’s.
Op de website van EV Database keken we naar auto’s die naar verwachting dit jaar op de markt komen. Daarbij hebben we het aanbond onderverdeeld in drie prijsklassen: het goedkopere segment tot 40.000 euro, elektrische auto’s met een vanafprijs tussen de 40.000 euro en 80.000 euro, en het luxe segment vanaf 80.000 euro.
De grens van 40.000 euro is vooral voor leaserijders van belang. Sinds 1 januari 2021 moet je voor het privégebruik van een elektrische auto als leaserijder 12 procent van de cataloguswaarde optellen bij je inkomen, tot een waarde van 40.000 euro. Dit is het lage bijtellingstarief.
Voor zover de waarde van een elektrische auto boven de 40.000 euro uitkomt, moet je over dat bedrag het reguliere bijtellingstarief van 22 procent hanteren.
Per klasse maakten we een overzicht van aanbod, de actieradius en het bereik per 1.000 euro. Bekijk het overzicht hieronder.
Prijsklasse tot 40.000 euro

In de prijsklasse tot 40.000 euro, de grens voor de lage bijtelling, vinden we acht auto's waarvan de Dacia Spring Electric met 17.500 euro de goedkoopste is en de Volkswagen ID.3 Pro en de Skoda Enyac iV 50 een gedeelde plek als duurste innemen met een vanafprijs van 35.000 euro.
De gemiddelde vanafprijs in deze klasse is 29.174 euro en het gemiddelde bereik bedraagt 240 kilometer.
De meeste kilometers voor je geld krijg je met de Volkswagen ID.3 Pro, namelijk 10 kilometer per 1.000 euro. Op nummer 2 staat trouwens de Dacia Spring Electric met 9,7 kilometer per 1.000 euro.
Het minst ver voor dat geld kom je met de Fiat 500e Berlina: voor 1.000 euro sta je na 5,8 kilometer al stil.
Prijsklasse 40.000 – 80.000 euro

Met diepere zakken heb je een ruimere keuze. want in de prijsklasse tussen de 40.000 euro en 80.000 euro vinden we maar liefst 21 voertuigen. De gemiddelde prijs per voertuig bedraagt 56.090 euro, het gemiddelde bereik is 384 kilometer op een volle accu.
De duurste bak in deze categorie is de Ford Mustang Mach-E GT met een vanafprijs van 72.500 euro (en deze rijdt 5,6 kilometer op een duizendje).
Voor de goedkoopste moet je nog altijd 40.780 euro neertellen, maar dan heb je ook een Volkswagen ID.3 Pro S.
De meeste kilometers voor je knaken? Daarvoor moet je ook bij de Volkswagen ID.3 Pro S zijn: 10,4 kilometer per 1.000 euro.
Met de Ford Mustang Mach-E GT kom je het minst ver voor een rug: 5,7 kilometer.
Prijsklasse 80.000 euro en hoger

Met 80.000 euro belanden we in het hoogste gremium van het EV-universum. In deze prijsrange vonden we acht voertuigen met een gemiddelde prijs van 130.762 euro.
Het gemiddelde bereik in deze league is 515 kilometer op een volle accu. Daar kun je mee thuiskomen!
Maar nu de duurste bak van het stel: dat is de Lightyear One van 149.990 euro met een gemiddeld bereik van 575 kilometer. Dat is ruim 100 kilometer minder ver dan de Tesla Model S Plaid+ die gemiddeld 670 kilometer haalt op een volle accu.
Het minst ver kom je in deze prijsklasse met de Porsche Taycan: gemiddeld 395 kilometer op een volle accu.
Ten slotte het aantal kilometers per 1.000 euro. De meeste kilometers voor je geld krijg je van Elon Musk. De Tesla Model S Long Range verrijdt elke 1.000 euro 6 kilometer.
Ook het minste aantal kilometers komt voor rekening van Tesla: de Tesla Model X Plaid biedt per 1.000 euro een bereik van 3,7 kilometer.
Lees meer over elektrische auto's:
- Volkswagen onthult ‘Missie T’: het masterplan om Tesla in te halen – een Porsche-veteraan moet de klus klaren
- De elektrische crossover EQA van Mercedes kost als instapmodel iets minder dan €50.000 – en brengt serieuze concurrentie voor Tesla
- Volkswagen onthult aandoenlijke oplaadrobot voor elektrische auto’s – kijk hoe hij werkt
- Een eigen laadpaal voor mijn elektrische auto. Wat kost dat? En verdien ik het wel terug?
- Elektrische auto als occasion kopen? 8 dingen om op te letten
- Zo duur is het opladen van een elektrische auto vergeleken met rijden op diesel en benzine